CII reageert op bevindingen FCA-enquête naar cultuur en niet-financieel wangedrag

Het Chartered Insurance Institute (CII) heeft haar leden en de verzekeringsbranche opgeroepen om de hoogste gedragsnormen te handhaven na de publicatie van de bevindingen van de FCA over cultuur en niet-financieel wangedrag. Het onderzoek van de FCA brengt talrijke gevallen aan het licht die het vertrouwen van de samenleving in het verzekeringswezen kunnen ondermijnen.

De CII eist van al haar leden dat zij zich houden aan haar Code of Ethics, waarin de principes zijn vastgelegd waaraan zij zich moeten houden bij de uitoefening van hun professionele taken. Deze omvatten het naleven van alle relevante wet- en regelgeving, het handelen volgens de hoogste ethische normen en integriteit en het eerlijk behandelen van alle mensen. “De CII kan disciplinaire onderzoeken instellen en sancties opleggen wanneer haar leden niet aan haar verwachtingen voldoen. Wij verwachten ook van onze Chartered firms dat zij beschikken over kernwaarden, bedrijfspraktijken en een beleid voor diversiteit en inclusie dat in lijn is met onze Code of Ethics.”

 

Matthew Hill , chief executive van de CII , zegt over de resultaten : “De resultaten van het onderzoek van de FCA zorgen voor ongemakkelijke lectuur, maar geven ook aan dat onze beroepsgroepen de kans hebben om echt een verschil te maken. De CII steunt wat de toezichthouder wil bereiken: beroepen waarin iedereen kan gedijen, ongeacht hun achtergrond, en werkplekken die bevorderlijk zijn voor professioneel succes door gedragingen uit te bannen die carrières kunnen verstikken, schaden en belemmeren. Van onze kant zullen we al onze leden aanschrijven om hen eraan te herinneren dat ze zich moeten houden aan onze Ethische Gedragscode, die rechtstreeks betrekking heeft op de resultaten die de FCA wil bereiken.”

Naast de Code of Ethics biedt de Professional Map van de CII een middel voor personen die werkzaam zijn in de financiële dienstverlening om het gedrag dat het vertrouwen van de consument opbouwt beter te begrijpen en te ontwikkelen. Matthew Hill voegt hieraan toe: “ “Onze Professionele Kaart is al een waardevol hulpmiddel voor veel bedrijven en we willen al onze leden aanmoedigen om te overwegen deze kaart over te nemen om te helpen een positieve werkcultuur te ontwikkelen en goede resultaten voor de klant te behalen.”