Centraal Beheer geeft woonklanten persoonlijk inzicht in klimaatrisico’s woning en breidt Groen Leningdeel uit

Uit het nieuwste trendonderzoek Klimaatbewust Wonen van Centraal Beheer, uitgevoerd door Ipsos I&O, blijkt dat één op de drie Nederlanders zich zorgen maakt over de gevolgen van klimaatverandering voor hun eigen woning. Toch weet een groot deel van Nederland niet welke klimaatrisico’s gedekt zijn door woonverzekeringen en hoe men zich kan voorbereiden. Centraal Beheer speelt hier als eerste verzekeraar op in door woonklanten persoonlijk inzicht te geven in de klimaatrisico’s van hun woning met een Klimaatkompas. Daarnaast breiden zij het Groen Leningdeel van de hypotheek uit om klimaatmaatregelen te kunnen financieren.
Het trendonderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders toont aan dat 1 op de 3 Nederlanders zich zorgen maakt om de gevolgen van klimaatverandering voor hun woning. Driekwart verwacht dat de kans op extreem weer in Nederland elk jaar groter wordt. Pieter Roorda, manager Wonen en Onderweg bij Centraal Beheer: “Deze zorg is terecht. In 2024 zagen we als verzekeraars in Nederland €280 miljoen aan klimaatschade. Maar een flink deel van klimaatschades is niet verzekerbaar, zoals grote overstromingen, hoog grondwaterpeil of verzakking van de fundering door langdurige droogte. Het Centraal Planbureau wees vorige week op het feit dat één op de drie mensen overstromingschade niet kan betalen. Ook bij funderingsproblematiek praat je over tienduizenden euro’s schade, die huiseigenaren zelf moeten betalen. Het financiële risico voor woningeigenaren wordt dus steeds groter.”

Onduidelijkheid over dekking woonverzekeringen
Roorda: “Meestal is schade door extreem weer wel verzekerd. Maar schades die langzaam ontstaan of potentieel een enorme schadelast geven, zijn in Nederland niet verzekerbaar. Mensen zijn zich hier niet van bewust: uit ons onderzoek met Ipsos blijkt dat 45% van Nederland zegt niet te weten of de woning met een woonverzekering verzekerd is tegen de meeste klimaatrisico’s.”

Desgevraagd geeft men gemiddeld van slechts 5 van de 12 voorgelegde risico’s correct aan of het verzekerbaar is. Vooral de vragen naar risico’s die niet verzekerbaar zijn, zoals waterschade door hoog grondwater en het verzakken van de fundering, worden weinig juist beantwoord (resp. 25% en 27% heeft dit juist). Roorda: “Daarom bieden we woonklanten sinds kort een Klimaatkompas: een gepersonaliseerd inzicht in de klimaatrisico’s voor jouw buurt. We vertellen wat wel en niet verzekerd is en geven praktische tips wat kan je doen om risico’s te verminderen.”

Uitbreiding financieringsmogelijkheden voor maatregelen 
Naast bewustzijn is handelingsperspectief belangrijk. 74% van Nederland ervaart nu drempels om maatregelen te nemen, zoals gebrek aan kennis of financiële middelen. Om klanten te helpen hun woning beter te beschermen, breidde Centraal Beheer onlangs het Groen Leningdeel van de hypotheek uit. Dit is een leningdeel waarbij klanten 0.8% korting krijgen om energiebesparende maatregelen te nemen. Voortaan kunnen klanten dit ook inzetten voor klimaatadaptieve aanpassingen zoals een groen dak, funderingsherstel of wateropvang.

Belangrijke rol voor financieel adviseurs weggelegd 
Klanten kijken naar overheid, maar ook zeker naar hypotheek- en verzekeringsadviseurs voor advies. Zeker 26% verwacht informatie en advies over klimaatmaatregelen van hun financieel adviseur. Slechts 5% heeft hier al eens met hun adviseur over gesproken. Roorda: “Hier ligt een kans voor het intermediair om hun klanten verder te helpen. Zeker bij de koop of verbouwing van een huis is het slim na te gaan welke klimaatrisico’s iemand loopt en welke maatregelen verstandig zijn om te nemen. Als er toch een financiering moet komen, kijk dan meteen welke ruimte er is voor deze maatregelen in de hypotheek. Zo geef je klanten een toekomstbestendig advies.”