De ABI heeft gereageerd op een open brief van eigenaren en vertegenwoordigende organisaties van kleine bedrijven met betrekking tot bedrijfsschadeverzekeringen in relatie tot COVID-19, waarin zij pleiten voor een coulante aanpak bij de vergoeding van schadeclaims als gevolg van de gedwongen bedrijfssluitingen. Hierin zegt ABI-directeur-generaal Huw Evans de buitengewoon uitdagende omstandigheden te erkennen die er voor veel kleine bedrijven zijn als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van COVID-19, en deelt hij de zorgen van de sector over de reactie van de verzekeringssector en met die inzake het dekkingsvraagstuk voor bedrijfsonderbreking.
Hij licht toe: Verzekeraars in het VK zijn allesbehalve tekort geschoten bij onze klanten, maar verwachten ten minste £ 1,7 miljard aan claims te betalen als gevolg van Covid-19. Dit omvat een bedrag van meer dan £ 900 miljoen voor bedrijven en £ 275 miljoen voor verzekerden die een claim hebben ingediend op hun reisverzekering. De internationale verzekeringsmarkt, Lloyd’s of London, zegt te verwachten dat deze calamiteit wereldwijd meer impact zal hebben op de financiële positie van verzekeraars dan de terroristische aanslagen van 9/11 of de orkanen van 2005. Deze pandemie daagt door haar mondiale omvang onze sector uit op een manier die we nog nooit eerder hebben gezien.”
Hij benadrukte ook dat er bij verzekeraars elke dag keihard wordt gewerkt om claims ter waarde van miljoenen ponden van bedrijven in het hele land te behandelen. “We zijn er trots op claims snel te betalen en een vangnet te bieden tegen enkele van de meest voorkomende risico’s waarmee bedrijven worden geconfronteerd. Geen enkel land ter wereld biedt een betaalbare standaardverzekering tegen de risico’s van een wereldwijde pandemie, maar we blijven zoeken naar toekomstige verzekeringsoplossingen terwijl we ervoor zorgen dat we de beloften nakomen die we hebben gedaan om bedrijven te beschermen tegen de risico’s die zijn gedekt in de verzekeringscontracten











