Britse toezichthouder FCA zoomt in op aanpak door verzekeringssector van klanten in financiële moeilijkheden

De verzekeringssector staat opnieuw in de schijnwerpers nu zij probeert een goede ethiek te handhaven terwijl klanten geconfronteerd worden met een crisis in de kosten van levensonderhoud.

De Financial Conduct Authority (FCA) heeft de sector opgeroepen rekening te houden met de behoeften van mensen in financiële moeilijkheden – en aan hun behoeften prioriteit te geven – als onderdeel van een bijwerking van haar richtsnoeren die voor het eerst werden ingevoerd tijdens de COVID-19 pandemie. De bedoeling is om bedrijven duidelijkheid te verschaffen over de manier waarop zij in moeilijkheden verkerende klanten moeten ondersteunen, naast de klanten die alleen door de pandemie zijn getroffen.

Er wordt onder meer gekeken naar:

  • De mogelijkheid om klanten naar meer geschikte producten te verwijzen wanneer zij met financiële problemen kampen;
  • vrijstelling van annuleringskosten om het overstappen in deze omstandigheden te vergemakkelijken;
  • Het afschaffen van de kosten voor het aanpassen van de polissen van klanten.

Volgens Sheldon Mills, uitvoerend directeur consumenten en mededinging bij de FCA, is het behoud van de toegang tot verzekeringen ‘van vitaal belang’. “Door onze richtsnoeren uit te breiden, helpen we consumenten dat vangnet te behouden en zorgen we ervoor dat ze voldoende worden ondersteund wanneer ze een claim indienen, zelfs als de kosten van levensonderhoud stijgen”, aldus Mills.

De update volgt op een oproep van de FCA aan zowel makelaars als verzekeraars om eerlijk te zijn tegenover klanten, zoals het niet onderwaarderen van posten en het vermijden van het in rekening brengen van onnodige toeslagen of het toepassen van oneerlijke boetes die de kosten voor mensen in moeilijkheden zouden verhogen.De acties van de FCA maken deel uit van haar strategie om in de hele financiële-dienstensector goede resultaten voor de consument te behalen.