Britse regelgevers bundelen hun krachten om slechte praktijken claimsmanagement aan te pakken

De FCA, Solicitors Regulation Authority (SRA), Information Commissioner’s Office (ICO) en Advertising Standards Authority (ASA) slaan de handen ineen om misleidende reclame en ontoereikende informatie door sommige claimsmanagementbedrijven (CMC’s) en advocatenkantoren die zich bezighouden met schadeclaims op het gebied van autofinanciering, en het risico dat klanten buitensporige kosten in rekening worden gebracht, aan te pakken.

Alison Walters, directeur consumentenfinanciering bij de FCA: “Misleidende reclame en ontoereikende informatievoorziening hebben ertoe geleid dat mensen zonder kennis van zaken contracten met sommige bedrijven ondertekenen. Wanneer ze proberen om uit te stappen, worden ze geconfronteerd met hoge kosten. We ondernemen actie wanneer we slechte praktijken zien en zorgen er via onze eigen reclame voor dat consumenten weloverwogen keuzes kunnen maken.”

Paul Philip, directeur van de SRA: “De risico’s en problemen waarmee consumenten in dit deel van de markt worden geconfronteerd, zijn ongekend, en we gebruiken alle middelen die ons ter beschikking staan om consumenten te beschermen, slechte praktijken op te sporen en advocatenkantoren ter verantwoording te roepen.”

Op grond van de bevoegdheden uit hoofde van de Consumer Rights Act 2015 en, voor het eerst, uit hoofde van de Digital Markets, Competition and Consumers Act 2024, heeft de FCA, in nauwe samenwerking met de SRA, negen advocatenkantoren verplicht om informatie te verstrekken over hun opzeggingskosten. Twee door de FCA gereguleerde CMC’s hebben ermee ingestemd hun beleid inzake opzeggingskosten te wijzigen.

Twee andere hebben ermee ingestemd geen klanten aan te nemen of te adverteren totdat zij aan de FCA kunnen aantonen dat zij aan de FCA-regels voldoen. De financiële waakhond zijn van plan om deze week een brief te sturen naar door de FCA gereguleerde CMC’s die betrokken zijn bij claims op het gebied van autofinanciering om onze verwachtingen nogmaals te benadrukken.

Het toegenomen proactieve toezicht van de FCA heeft ertoe geleid dat sinds januari 2024 meer dan 740 misleidende advertenties van door de FCA gereguleerde CMC’s zijn verwijderd of aangepast. Dit aantal is aanzienlijk gestegen na de uitspraak in de zaak Johnson. Er zijn onder meer zorgen over onrealistische beweringen over succespercentages en de waarde van mogelijke schadevergoedingen.

De FCA heeft een advertentiecampagne van £ 1 miljoen gelanceerd om mensen ervan bewust te maken dat ze geen CMC of advocatenkantoor hoeven in te schakelen om een schadevergoeding voor autofinanciering te eisen, en dat ze een deel van de schadevergoeding die ze verschuldigd zijn, kunnen verliezen als ze daarvoor kiezen. Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 10 mensen niet weten dat ze een schadevergoeding voor autofinanciering kunnen krijgen zonder een CMC of advocatenkantoor in te schakelen. De campagne zal online en op de radio worden gevoerd.

De SRA onderzoekt 76 advocatenkantoren die betrokken zijn bij grootschalige claims en heeft vijf kantoren gesloten om het publiek te beschermen. In haar recente thematische evaluatie heeft zij de belangrijkste kwesties uiteengezet en haar verwachtingen ten aanzien van beëindigingsvergoedingen duidelijk gemaakt. De FCA en de SRA blijven nauw samenwerken, aangezien veel door de FCA gereguleerde CMC’s claims met betrekking tot autofinanciering doorverwijzen naar advocatenkantoren.

Sinds januari 2025 heeft de ICO via de spammeldingsdienst meer dan 230.000 klachten ontvangen over ongevraagde en onwettige direct marketingpraktijken in verband met claims voor autofinanciering. Als reactie hierop heeft de ICO meerdere onderzoeken lopen en overweegt zij actief verdere regelgevende maatregelen tegen verschillende organisaties.De ASA evalueert ook de reclamepraktijken in deze sector.