De gemiddelde premie voor het verzekeren van een huis is het afgelopen jaar met 7% gedaald, terwijl de prijs voor inboedelverzekeringen met 11% is gedaald. De gemiddelde prijs die Britse huishoudens tot dusver in 2022 hebben betaald voor zowel hun opstal- als hun inboedelverzekering is tot een historisch dieptepunt gedaald, zo blijkt uit de laatste Household Insurance Premium Tracker van de ABI, die deze week is gepubliceerd.
Uit de laatste Tracker blijkt dat in het eerste kwartaal van 2022:
- De gemiddelde prijs voor een opstalverzekering bedroeg £225. Dit was een daling van 7% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. De huidige gemiddelde premie is nu op zijn laagst sinds de ABI deze gegevens begon te verzamelen in 2012;
- De gemiddelde prijs voor inboedelverzekeringen daalde met £ 114 met 11% sinds hetzelfde kwartaal in 2021. Net als voor de opstalverzekering is dit de laagste prijs sinds de ABI begon met het verzamelen van de gegevens;
- Voor de gecombineerde opstal- en inboedelverzekering bedroeg de gemiddelde premie £ 307, een daling van 2% ten opzichte van het afgelopen jaar, tot het laagste niveau in vier jaar.
Laura Hughes, manager algemene verzekeringen van de ABI, zegt:
Laura Hughes “Veel huishoudens die worstelen met de kosten van levensonderhoud crisis, zullen gerustgesteld zijn dat de kosten van de bescherming van hun huis en hun bezittingen concurrerend is gebleven, ondanks de stijgende kosten van bouwmaterialen en arbeid. Het recente noodweer in februari, waardoor verzekeraars naar schatting 500 miljoen pond zullen moeten uitkeren aan getroffen klanten, herinnert ons op dramatische wijze aan de vitale financiële bescherming die een opstalverzekering biedt tegen onverwachte en kostbare gebeurtenissen.
“Het is nog te vroeg om het effect te beoordelen van de wijzigingen die de Financial Conduct Authority op 1 januari 2022 heeft doorgevoerd in de regels voor de prijsstelling van woonhuis- en motorrijtuigenverzekeringen. Hoewel dit, zoals de toezichthouder heeft gezegd, ertoe kan leiden dat sommige consumenten hogere prijzen betalen als ze vroeger profiteerden van aanzienlijke kortingen voor nieuwe bedrijven, kan het voor sommigen nog steeds lonen om rond te shoppen voor het beleid dat het beste aan hun behoeften voldoet.”