De Financial Conduct Authority (FCA) is het afgelopen jaar getuige geweest van een ‘zorgwekkende toename’ van meldingen van niet-financieel wangedrag, waaronder intimidatie en discriminatie, op de wholesale verzekeringsmarkt, zo heeft zij deze week geschreven in een brief aan de CEO’s van in deze markt actieve verzekeringsbedrijven.
Ondertussen zegt de toezichthouder dat het zorgelijk is dat het feit dat sommige bedrijven beweerden dat het ‘een generatie duurt om de cultuur te herstellen’ als excuus om niet te handelen. “Alle verzekeringsmaatschappijen moeten nadenken over hun cultuur”, zegt Matt Brewis, director of insurance supervision, policy & competition – consumers & competition bij FCA. “Met name de verzekeringsmarkt heeft nog een lange weg te gaan als het gaat om het realiseren van een inclusieve cultuur met de juiste kanalen zodat het personeel zich psychologisch veilig voelt om zich uit te spreken en zorgen te uiten. Dit is vooral belangrijk wanneer tolerantie voor dergelijk gedrag onveilige of ongezonde culturen kan creëren of erop kan wijzen.”
De toezichthouder noemde diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit (DEI) als een gebied voor verbetering op alle niveaus, en zei dat bedrijven zich ook moeten richten op het voorkomen van intimidatie, pesten, represailles en discriminatie. FCA was bereid een ‘volledig scala’ aan instrumenten te gebruiken om niet-financieel wangedrag aan te pakken. “We zijn klaar om ons volledige scala aan regelgevingsinstrumenten, inclusief handhavingsmaatregelen, in te zetten tegen bedrijven en individuen waar we gevallen van niet-financieel wangedrag zien”, schrijft Brewis aan de CEO’s. “Bedrijven moeten gevallen van ernstig niet-financieel wangedrag onmiddellijk aan ons melden en ervoor zorgen dat er passende systemen en controles zijn om dergelijk wangedrag aan te pakken.”
In een brief uit 2020 stelde de toezichthouder dat niet-financieel wangedrag en een ongezonde cultuur een “belangrijke oorzaak van schade” waren. De laatste FCA-brief aan CEO’s van wholesale verzekeringsbedrijven, waarin talloze prioriteiten buiten de DEI-kwesties werden geschetst, kwam een dag nadat uit een onderzoek van de Universiteit van Nottingham bleek dat door alcohol aangewakkerde cultuur op het werk en klantevenementen slecht gedrag in de verzekeringssector zouden kunnen veroorzaken.
FCA schetst verdere prioriteiten voor de wholesale verzekeringsmarkt. Andere prioriteiten die de FCA in de brief aan de bazen van de in dit marktsegment actieve verzekeringsbedrijven heeft geschetst, waren onder meer een heroverweging van de duidelijkheid van de beleidsformuleringen op de cyberverzekeringsmarkt.
Operationele veerkracht werd ook aangemerkt als een prioriteit voor grote verzekeringsmaatschappijen, vooral in het licht van gevoelige gegevens die in het bezit zijn van de Londense markt. Ook de concurrentiekracht van Londen als verzekeringsknooppunt stond centraal, evenals de verankering van de consumentenplicht. De toezichthouder signaleerde verder potentiële liquiditeitsproblemen als gevolg van de ongebreidelde fusies en overnames (M&A) in het segment