Britse Financieel Ombudsman: Klachten over reisverzekeringen op het hoogste niveau sinds de pandemie

Vakantiegangers die ontevreden zijn over hun reisverzekering hebben geleid tot een toenemend aantal klachten. Het aantal bij de Britse Financieel Ombudsman (FOS) ingediende reisverzekeringszaken is het afgelopen jaar met 19% gestegen. Afgezien van het jaar dat werd beïnvloed door Covid, bevinden de klachten zich nu op het hoogste niveau van de afgelopen tien jaar.

.Het afgelopen boekjaar (2023/24) heeft de FOS 4.466 klachten ontvangen over reisverzekeringen. De afgelopen tien jaar was dat cijfer alleen hoger toen de klachten enorm toenamen als gevolg van de verstoring veroorzaakt door de Covid-pandemie in 2020/21. Het toont aan dat het aantal klachten tot nu toe hoger is gebleven dan het niveau van vóór de pandemie – waarbij de gevallen voornamelijk worden veroorzaakt door mensen die ontevreden zijn over het feit dat verzekeraars hun claims hebben afgewezen. In het voorgaande boekjaar (2022/23) zijn er 3.745 klachten bij ons binnengekomen. Vóór de pandemie in 2019/20 was dat aantal slechts 2.510

“We zien met name stijgende trends in verband met polishouders die te horen krijgen dat hun medische toestand niet goed is bekendgemaakt, mensen die ontevreden zijn over het niveau van de noodhulp nadat ze in het buitenland ziek zijn geworden, en klachten over vertraagde of gemiste vluchten, evenals verloren en gestolen bagage.” .

Abby Thomas, Chief Executive and Chief Ombudsman van de Financial Ombudsman Service, zegt: “Nu de feestdagen voor de deur staan ​​en miljoenen gezinnen die tijdens hun zomervakantie naar het buitenland trekken, is het van cruciaal belang dat mensen die een reisverzekering afsluiten, weten waarvoor ze zich aanmelden. Het is zorgwekkend om te zien dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun verzekeraar. Daarom is het zo belangrijk dat bedrijven de tijd nemen om de voorwaarden uit te leggen, mensen eerlijk te behandelen en ervoor te zorgen dat iedereen hun beleid begrijpt.”

De ombudsman heeft op haar website een achttal preventieve tips geplaatst