Britse autoverzekeringspremies dalen met 17% in de afgelopen 12 maanden

De premies voor uitgebreide autoverzekeringen zijn de afgelopen 12 maanden met 17% (£164) gedaald, waarbij automobilisten in het Verenigd Koninkrijk nu gemiddeld £777 betalen. Dat is £164 minder dan een jaar geleden, waarbij de afnemende claiminflatie en -frequentie bijdragen aan deze trend. Dit is de grootste jaarlijkse procentuele daling sinds 2014 en volgt op een neerwaarts prijstraject dat begon in het eerste kwartaal van 2024.  zo blijkt uit de meest recente Confused.com Car Insurance Price Index in samenwerking met WTW

 

 
  2024 – March 2025 – February
Average Premium* £941 £777
% Change Annually* +58% -17%
£ Change Annually* +£366 -£164

 

Tim Rourke, UK Head of P&C Pricing, Product, Claims and Underwriting bij WTW: “Nu de schadefrequentie zich in het eerste kwartaal van 2025 op het lagere niveau van vorig jaar handhaaft, in combinatie met lagere gemiddelde schadekosten, zijn verzekeraars in staat geweest om hun premies aan te passen en besparingen door te berekenen aan klanten. De verbeterde stabiliteit van de gemiddelde prijzen van tweedehands auto’s in de afgelopen 12 maanden is een andere belangrijke factor en was eerder al een belangrijke aanjager van premieverhogingen tussen 2020 en 2023.

Hij vervolgt: “De premievooruitzichten voor het komende jaar blijven echter ambigu gezien de nog onzekere gevolgen van recente wetgeving in combinatie met de gestage toename van het gebruik van elektrische voertuigen en de daarmee gepaard gaande hogere claimkosten, die verzekeraars onder druk zullen blijven zetten in hun strijd om gelijke tred te houden met nieuwe technologie en de bredere claimomgeving.”

In alle regio’s in het Verenigd Koninkrijk daalden de premies de afgelopen 12 maanden. Bestuurders in het centrum van Londen zagen de grootste procentuele daling in de kosten van een uitgebreide autoverzekering, met een jaarlijkse daling van 20%. De regio blijft echter de duurste in het Verenigd Koninkrijk met gemiddelde premies die nu £ 1.208 kosten.

De kleinste jaarlijkse daling werd gezien in het zuidwesten van Engeland, waar bestuurders een jaarlijkse daling van 12% zagen, met gemiddelde premies die nu 532 pond bedragen. Zuidwest-Engeland is ook vervangen als de goedkoopste regio voor autoverzekeringen door Centraal- en Noord-Wales, waar de gemiddelde premies nu 523 pond kosten. De West Midlands blijft het duurste gebied buiten de hoofdstad, met gemiddelde premies die nu £943 kosten.

Duurste regio’s in het VK
  2024 – March 2025 – February
Inner London £1,501 £1,208
Outer London £1,220 £996
West Midlands £1,157 £943
Manchester / Merseyside £1,151 £936
Leeds / Sheffield £1,074 £877

Meer lokaal gerichte gegevens laten zien dat automobilisten in Zuidwest-Londen profiteerden van de grootste daling in de premies voor autoverzekeringen, waar de premies met 21% daalden, van £1.351 naar £1.061. Ondanks een vergelijkbare daling van de gemiddelde premies blijft West-Centraal Londen de duurste postcode van het land, met gemiddelde prijzen die nu £1.430 bedragen. Llandrindod Wells in Wales blijft de goedkoopste stad in het Verenigd Koninkrijk met prijzen die nu gemiddeld £455 kosten, waardoor het de enige stad in het land is waar de gemiddelde premies minder dan £500 bedragen.

Bestuurders van 17 en 18 jaar profiteerden van de grootste prijsdaling in vergelijking met andere leeftijdsgroepen, met een jaarlijkse prijsdaling van 23%, waardoor hun premies daalden naar respectievelijk £2.258 en £2.434. De leeftijdsgroep die de meest marginale jaarlijkse prijsdaling van hun autoverzekering zagen, waren bestuurders van 50 jaar, met een daling van 11% (£83) en een gemiddelde jaarlijkse premie van £655.

Steve Dukes, CEO bij Confused.com zegt: “De premiesvan autoverzekeringen zijn gedaald voor bestuurders in alle leeftijdscategorieën en in de meeste gebieden in het Verenigd Koninkrijk. Maar de grootste dalingen worden gevoeld door jongere bestuurders, die een aantal zeer aanzienlijke besparingen zien in vergelijking met deze tijd vorig jaar.Achter de algemene trend van dalende prijzen zien we een complexer beeld omdat verzekeraars steeds meer concurreren om specifieke klantsegmenten, waarbij ze investeringen in data en technologie gebruiken om hun prijsstrategieën te onderbouwen. Consumenten blijven rondkijken, wat kansen creëert voor gerichte verzekeraars om hun klantenbestand uit te breiden.”