Uit het meest recente makelaarsonderzoek van het Britse Prestige Underwriting blijkt dat MGA’s (Managing Agents) een cruciale rol spelen bij het aanbieden van niet-standaard verzekeringsoplossingen.
Volgens het onderzoek beoordeelde maar liefst 90% van de respondenten MGA’s als ‘zeer waardevol’ (54%) of ‘enigszins waardevol’ (36%) bij het helpen van makelaars bij het navigeren door de complexiteit van niet-standaard risicoplaatsingen. Als gevolg daarvan benadert 42% van de makelaars nu MGA’s in plaats van traditionele verzekeraars als hun primaire optie voor het plaatsen van niet-standaard risico’s, wat een aanzienlijke verschuiving naar gespecialiseerde tussenpersonen weerspiegelt.
Het onderzoek wijst ook op een positieve trend in de tevredenheid van makelaars over MGA’s. Hoewel slechts 13% van de makelaars aangaf ‘zeer tevreden’ te zijn over de responstijden voor niet-standaardplaatsingen in de hele sector, geeft de meerderheid (69%) aan ‘tevreden’ te zijn, wat een verbetering is ten opzichte van de cijfers van medio 2024.
In het vorige onderzoek van Prestige Underwriting, halverwege 2024, beschreef 48% van de makelaars de responstijden voor nieuwe zakelijke vragen als ‘te traag’ en vond 57% dat ze onvoldoende werden ondersteund door verzekeraars bij het bedienen van klanten met niet-standaard verzekeringsbehoeften. Deze laatste gegevens laten zien dat MGA’s de kritieke hiaten opvullen die traditionele verzekeraars hebben achtergelaten, wat blijkt uit het feit dat een aanzienlijke meerderheid van de makelaars zich nu tot MGA’s wendt voor hun niet-standaard zaken.
Tim Baxter, Business Development and Relationship Director, merkt op:”De feedback van makelaars onderstreept de cruciale rol die MGA’s spelen in de niet-standaard verzekeringssector. Hoewel we bemoedigd zijn door het vertrouwen dat makelaars in ons en andere MGA’s stellen, willen we van onze kant de resultaten verder verbeteren om overal uitmuntendheid te bereiken. Bij Prestige Underwriting zetten we ons in om onze processen te verfijnen en onze partnerschappen met makelaars te verdiepen om uitzonderlijke ondersteuning te bieden in deze zich ontwikkelende markt.”
Hij vervolgt: “Nu de voorkeur van makelaars duidelijk verschuift naar MGA’s, zullen we ons blijven richten op het bevorderen van vertrouwen, het verbeteren van onze responsiviteit en het stimuleren van innovatie om aan de complexe eisen van klanten te voldoen.”