De Nederlandsche Bank (DNB) heeft Knab een boete van bijna 3 miljoen euro opgelegd. De onlinebank is volgens de toezichthouder onzorgvuldig geweest in het beheersen van kredietrisico’s waaraan de bank blootstond.
Knab investeerde in een leenplatform in het Verenigd Koninkrijk. Dat platform verstrekte leningen aan Britse consumenten, die geen klant van Knab waren. Daarbij zijn door DNB overtredingen gevonden op het gebied van risicobeheersing.DNB waarschuwde Knab in 2019 al over de onzorgvuldigheden bij platforms waar vragers en aanbieders van krediet bij elkaar worden gebracht om leningen af te sluiten. In 2022 deed de toezichthouder nader onderzoek naar de beheersing van de risico’s van deze leningen. Daaruit bleek dat Knab hierin nog steeds tekortschoot.
Bijna 3 miljoen euro
De boete voor de overtreding is vastgesteld op 2.968.750 euro. DNB heeft bij de hoogte van de boete meegewogen dat Knab al in 2019 was gewaarschuwd. Knab heeft zes weken de tijd om in beroep te gaan.
Omdat de leningen voor 80% werden gedekt door de Britse overheid, waren de risico’s niet groot. Ook is een boete van 3 miljoen van DNB is ook niet uitzonderlijk. Maar een boete op basis van dit onderdeel van de Wet op het financieel toezicht (Wft) gebeurt niet heel vaak, aldus DNB. Knab heeft zes weken om bezwaar aan te tekenen, maar maakte al bekend dat niet te zullen doen.
Knab werd in 2012 opgericht als onderdeel van verzekeraar Aegon. In juni 2023 werden de Nederlandse activiteiten van Aegon, waaronder Knab, overgenomen door ASR. Die verkocht de bank dit jaar door aan het Oostenrijkse BAWAG.
Bronnen BNR/NOS