Nederlanders zijn bereid hun rijgedrag te laten monitoren voor korting op de autopremie. Uit onderzoek van Independer uitgevoerd door Q&A blijkt dat 38% van de bestuurders hiervoor openstaat. Vooral jonge bestuurders tussen de 18 en 29 jaar zien dit wel zitten: bijna de helft is bereid om hun rijgedrag te laten monitoren. Onder alle bestuurders zijn mannen (41%) vaker bereid hun goede rijstijl te laten monitoren dan vrouwen (35%).
Volgens Michel Ypma, verzekeringsexpert bij Independer, is het vooral voor jongeren een uitkomst. “Automobilisten van 18 tot 24 jaar betalen een hogere autopremie. Verzekeraars zien hen als een risicogroep omdat ze minder rijervaring hebben. Een andere reden is dat ze ook geen schadevrije jaren hebben opgebouwd en dus ook nog geen korting krijgen op de autopremie. Je rijgedrag laten monitoren en toch profiteren van 10 tot 30% korting kan echt een uitkomst zijn voor deze groep bestuurders.”
De ANWB en Univé zijn nu de enige verzekeraars die deze rijgedragverzekering aanbieden. FBTO had het product eerder ook in het aanbod, maar de website meldt dat deze module tijdelijk niet beschikbaar is. Univé geeft maximaal 10% korting als je je rijgedrag laat monitoren. De ANWB biedt standaard 10% korting aan als je kiest voor deze verzekering. Daarna kan de korting oplopen tot 30%.
In de berekening hieronder zie je wat deze korting bestuurders tussen 18 en 24 jaar kan opleveren. Voor de berekening is gekozen voor de populairste auto van ons land: de Volkswagen Polo. Jonge eigenaren van deze auto, met bouwjaar 2011 tot en met 2015, kiezen het vaakst voor een WA- of een WA+ dekking. Opvallend is dat de WA+ dekking voor deze groep bestuurders goedkoper is dan de WA-dekking. Normaal gesproken is dat andersom, omdat WA+ een uitgebreidere dekking biedt.
Verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer vindt dit een flinke besparing voor deze groep. “Ondanks dat dit gemiddelde bedragen zijn en de premie ook sterk afhankelijk is van je persoonlijke situatie, kan de besparing dus oplopen tot honderden euro’s per jaar. Dat is een mooie mogelijkheid om korting te krijgen op de autopremie. Zeker voor jonge bestuurders kan dit de moeite waard zijn. Natuurlijk moet je er geen moeite mee hebben dat er data wordt verzameld. Het is ook goed om te weten dat je in geen enkel geval een premieverhoging kan verwachten als je een slechte rijscore krijgt. ”
Zo houden verzekeraars je rijgedrag in de gaten
Door een kastje (beacon of dongel) in de auto te plaatsen wordt je remgedrag, snelheid, hoe je accelereert en het bochtenwerk geanalyseerd. Via een app kan je per je rit je score bekijken. De ANWB geeft zelfs feedback op je rijgedrag. Op basis van deze data ontvang je een rij-score op een schaal van 0 tot 100. Hoe hoger je score, hoe veiliger je rijgedrag. De score van het rijgedrag ontvang je bij beide verzekeraars elk kwartaal.
Independer-expert Michel Ypma legt verder uit: “Je krijgt ook een slechte rijscore als er niet genoeg data is verzameld. Het kan daarom zeker geen kwaad om na elke rit in de app te checken of alles goed is vastgelegd. Verder is het bij dit soort verzekeringen belangrijk dat je goed weet hoe je data wordt verzameld, waar het terechtkomt en wat ermee gedaan wordt. Verzekeraars zijn verplicht hierover transparant te zijn”
Gevaarlijk of onveilig rijgedrag heeft gevolgen
De ANWB vereist een score van vijftig of hoger om in aanmerking te komen voor de korting. Univé meldt geen ondergrens. Volgens Independer-expert Michel Ypma is het goed om te weten waar je aan begint en dat de gevolgen voor slecht rijgedrag kunnen verschillen “Scoor je een langere tijd onvoldoende of rijd je twee keer meer dan 40 km/u te hard? De ANWB beëindigt dan de polis en biedt je een standaard autoverzekering aan. Het kan zelfs zo zijn dat je bij een lage score de standaard 10 procent korting terug moet betalen. De ANWB heeft iets meer sancties, maar daar krijg je ook de meeste korting. Bij Univé vervalt de 10 procent korting als je rijscore in een kwartaal onvoldoende is. Krijg je vaker een slechte rijscore, dan ontvang je ook steeds minder korting. Je komt pas opnieuw in aanmerking voor de korting als je in het nieuwe kwartaal je rijscore verbetert.Voor bestuurders die het niet erg vinden om data in te ruilen voor korting kan dit een goede oplossing zijn,”
“Zolang verzekeraars transparant zijn in de manier waarop ze de data verzamelen en wat er natuurlijk met de data gebeurt. Dan is het zeker de moeite waard om actief bij te dragen aan de verkeersveiligheid in Nederland.” aldus Ypma.