Verbondsdirecteur Leo De Boer is weliswaar vol lof over de potentie van Big Data, maar pleit ook voor zorgvuldigheid: “Maatschappelijke acceptatie is een belangrijke factor om Big Data een kans te geven. Big Data vraagt om big ethics, zo zei hij tijdens de Big Data Expo 2016 over de mogelijkheden en randvoorwaarden bij de inzet van Big Data. Volgens De Boer wordt Big Data voor verzekeraars en hun klanten onmisbaar. Zo kan Big Data helpen om verzekeringsfraude op te sporen, klanten een scherpere prijs aan te bieden, nieuwe producten te ontwikkelen en betere preventietips te geven.
Verzekeraars zien niet alleen mogelijkheden, maar ze zien ook dat Big Data lastige vragen oproept. “Wij zien dat er gewoon vrees is voor Big Data-toepassingen en op die zorgen moeten wij als sector serieus ingaan”, aldus De Boer. Een van die zorgen is dat bedrijven op basis van algoritmes keuzes gaan maken, zonder die goed te begrijpen. Daarom pleit De Boer voor een communicatietoets bij het gebruik van Big Data-modellen. “Zorg altijd dat je de modellen kan uitleggen”, adviseert De Boer