Het volmachtkanaal heeft de afgelopen jaren ingrijpende veranderingen ondergaan, waardoor volmachtbedrijven inmiddels een sleutelrol vervullen in de Nederlandse verzekeringsmarkt als schakel tussen verzekeraars en klanten. Dankzij hun flexibiliteit en innovatieve aanpak kunnen ze snel inspelen op veranderende klantbehoeften en nieuwe risico’s. Dit maakt hen niet alleen belangrijk voor groei en vernieuwing, maar ook aantrekkelijk voor (internationale) investeerders en consolidators”, zo valt te lezen in de Overnamemonitor Verzekeringsmarkt van BHB Dullemond over de eerste helft van 2024.
Drijvende kracht achter innovatie
Volmachtbedrijven vervullen volgens de opstellers van het rapport niet alleen een belangrijke rol door het overnemen van administratieve processen en activiteiten van de risicodrager, maar ook als drijvende kracht achter innovatie. “Door hun grote mate van autonomie en flexibiliteit zijn zij in staat snel nieuwe ideeën en werkwijzen te ontwikkelen en door te voeren. Waar traditionele verzekeraars vaak te maken hebben met langere besluitvormingsprocessen en verder af staan van de klant, kunnen volmachtbedrijven sneller inspelen op veranderingen in de markt. Dit maakt hen bijzonder goed uitgerust om nieuwe oplossingen te bieden voor opkomende risico’s en om de veranderende vraag van klanten efficiënt te beantwoorden, waardoor zij een essentiële rol spelen in het bevorderen van vernieuwing binnen de verzekeringsbranche.”
AI als katalysator van maatwerk
AI speelt de laatste jaren een steeds grotere rol bij (een deel van de) volmachtbedrijven. Dankzij de inzet van AI en data-inzichten kunnen zij persoonlijke en op maat gemaakte verzekeringsvoorstellen aanbieden, processen vereenvoudigen en klanten meer controle geven over hun verzekeringen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van sociodemografische data, kunnen volmachtbedrijven nauwkeurig bepalen welke doelgroepen ze willen benaderen en welke marketingstrategieën daarbij passen, met name binnen de particuliere markt.
Data en AI zijn met name nuttig bij standaardverzekeringen met een groot volume en veel beschikbare data, zoals autoverzekeringen en inboedelverzekeringen. Voor deze producten kunnen geavanceerde algoritmes efficiënt patronen herkennen, klantgedrag voorspellen en risico’s nauwkeurig inschatten, waardoor processen kunnen worden geauto matiseerd en risk-based pricing mogelijk wordt. Bij complexere en specialistische verzekeringsproducten, zoals binnen de zakelijke markt of bij unieke risico’s (Specialties), is de inzet van AI momenteel echter beperkt. Hier blijft de kennis en ervaring van de underwriter cruciaal, omdat er vaak te weinig historische data beschikbaar is om AI effectief in te zetten. Voor deze niches speelt de menselijke expertise een doorslaggevende rol bij risicobeoordeling en het nemen van beslissingen.
Daarnaast wordt data-analyse steeds vaker ingezet om premies vast te stellen en risico’s te beoordelen. Als uit de data blijkt dat bepaalde groepen vaker of grotere schades claimen, kunnen volmachtbedrijven hun premies aanpassen of andere voorwaarden bieden (risk-based pricing).
Hogere multiple voor volmachtbedrijven
Als M&A-kantoor zegt BHB Dullemond in de praktijk van alledag te zien dat kopende partijen vooral gericht zijn op het aankopen van bedrijven met een volmacht, omdat ze met dezelfde polis via de volmacht extra inkomsten kunnen genereren. “Naast de doorlopende provisie kunnen ze extra omzet genereren via tekencommissies. Voor bedrijven of verzekeringsportefeuilles met een hoog volmachtpotentieel – gebaseerd op hun klanten, producten en verzekeraars waarbij polissen zijn ondergebracht – worden over het algemeen hogere multiples betaald. Door de opeenvolgende consolidatieslagen beschikken veel consolidators inmiddels over meerdere volmachtkantoren met als doel de overgenomen (provinciaal lopende) polissen zo snel mogelijk naar een van hun eigen volmachtkantoren over te zetten en daarmee extra omzet te realiseren.”