Assuralia: Zeer kleine verschuivingen tussen de verschillende distributiekanalen in België

 

 

In België is er sprake van een minieme verschuiving in de marktaandelen van de verschillende distributiekanalen in verzekeringen. Er is derhalve sprake van een stabiele markt, meldt de Belgische verzekeraarsorganisatie  Assuralia op basis van een marktinventarisatie.

Verzekeringsmakelaars zijn in 2023 goed voor 52,0 % van het totale incasso leven en niet-leven, tegenover 52,1 % in 2022. Hun marktaandeel voor het geheel van de activiteiten niet-leven blijft stabiel op 60,9 %. Bij de individuele levensverzekeringen en de groepsverzekeringen daalt het marktaandeel van de makelaars lichtjes, naar respectievelijk 44,3 % en 42,9 %.

Verzekeringsagenten en bankverzekeraars gaan er 1,2 procentpunten op achteruit en verdelen in 2023 iets meer dan een kwart (27,2 %) van het totale incasso. De bankverzekering behaalt in 2023 een marktaandeel van 45,6 % bij de individuele levensverzekeringen, waardoor ze de grootste verdeler van deze producten blijft. Tussen 2022 en 2023 vertonen de marktaandelen van de agenten (die voor rekening van slechts één verzekeraar werken) slechts beperkte schommelingen voor het merendeel van de beschouwde verzekeringsproducten. Maar in tegenstelling tot de stijgende trend van de voorbije jaren daalt het marktaandeel van de agenten bij de nieuwe productie van pensioenspaarverzekeringen met 7,6 procentpunten, namelijk van 32,7 % in 2022 naar 25,1 % in 2023.

Het marktaandeel van de directe verzekeraars in het totale incasso stijgt van 19,5 % in 2022 naar 20,7 % in 2023. In niet-leven winnen ze terrein bij de collectieve ongevallenverzekeringen, waar hun marktaandeel stijgt van 25,0 % in 2022 naar 27,0 % in 2023. Hun grootste marktaandeel behalen de directe kanalen nog steeds bij de groepsverzekeringen, waar ze in 2023 meer dan de helft (51,3 %) van de verkoop vertegenwoordigen.

Omzettrends in de Belgische verzekeringssector

Op sectorniveau stijgt het totale incasso leven en niet-leven van 29,9 miljard euro in 2022 naar 31,7 miljard euro in 2023, hetzij een nominale groei met 5,8 %. Bij een inflatie van 4,1 % in 2023, komt dit neer op een stijging met 1,7 % in reële termen. “Wanneer we deze evolutie van het incasso verder opsplitsen, blijkt dat de activiteiten niet-leven (+9,3 %), leven individueel tak 21 en 26 (+5,6 %) en leven groep (+10,4 %) een hogere omzet noteren in 2023 dan in 2022. De omzet van de individuele tak 23-verzekeringen (dit zijn levensverzekeringen zonder gewaarborgde rente gelinkt aan beleggingen) daalde daarentegen met 16,3 %, ondanks het gunstiger financieel klimaat. Met vertraging speelde de uitzonderlijke hoge inflatie van 2022 (+9,6 %) ook in 2023 een rol bij de evolutie van de incasso’s”, aldus Assuralia

Anderzijds wakkerden de gestegen rentevoeten de interesse voor individuele levensverzekeringen met gewaarborgde rentevoet (tak 21 en 26) verder aan. De toegenomen aantrekkelijkheid van producten met gewaarborgde rentevoet speelde vermoedelijk in het nadeel van de producten in tak 23.Tegen deze achtergrond trachtten de verschillende distributiekanalen een deel van de marktgroei bij diverse verzekeringsproducten voor zich te winnen en eveneens stand te houden in krimpende marktsegmenten.