Allianz Trade:  Europa verliest koppositie op gebied Robotica

In de wereldwijde robotica-race is Europa de koppositie kwijt en dreigt snel achterop te raken. Zonder acute actie staat de Europese industrie dezelfde neergang te wachten zoals de Europese auto-industrie die doormaakt. Zo waarschuwt kredietverzekeraar Allianz Trade in het rapport ‘No country for old robots’.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “China dendert Europa voorbij. Meer dan de helft van alle industriële robots wereldwijd zijn vorig jaar in China in gebruik genomen. Met programma’s als ‘Made in China’ zet het land vol in op automatisering en robotisering. Niet alleen om de productie te verhogen, maar ook om de gevolgen van een vergrijzende bevolking op te vangen.” In de afgelopen vijf jaar groeide de wereldwijde robotica-sector met 230% en zal naar verwachting in 2030 de grens van 100 miljard dollar overschrijden, zo stelt de kredietverzekeraar.

Chinese hegemonie dreigt

Europa, met landen als Duitsland, Zweden en Zwitserland als belangrijke spelers, blijft achter. Waar Europa ooit toonaangevend was in robotica, dreigt het nu weg te zakken naar het tweede plan. Geeroms: “China investeert massief in zowel robotproductie als technologische innovatie. Robotica staat centraal in de Chinese ontwikkelingsstrategie. In Europa ontbreekt die daadkracht en visie. We hebben in de auto-industrie gezien wat er dan gebeurt. De markt van EV’s is volledig in handen van China.”

Robotica is niet alleen een kwestie van technologische vooruitgang, maar ook van economische noodzaak, betoogt Geeroms. “Europa vergrijst in rap tempo en kampt met structurele personeelstekorten, vooral in sectoren als landbouw, logistiek en zorg. Robots kunnen deze tekorten deels opvangen en zo de productiviteit en concurrentiekracht van Europa op peil houden.”

Vijf acties

Volgens het Allianz Trade-rapport zijn er vijf cruciale stappen nodig om het tij te keren:

-1: Ontwikkel een Europese robotica-roadmap: Europa heeft een gezamenlijke strategie nodig om versnippering tegen te gaan.

-2: Meer kapitaal voor start-ups en innovatoren: Het ontbreken van een volwassen durfkapitaalmarkt vormt een rem op innovatie.

-3: Versnel innovatie van lab naar markt: Europa blinkt uit in onderzoek, maar heeft moeite om innovaties op te schalen tot succesvolle bedrijven.

-4: Investeer in scholing en omscholing: Het tekort aan technisch personeel is nijpend. Zonder grootschalige bijscholing dreigt de uitrol van robots te stagneren.

-5: Zorg voor slimmere regelgeving die innovatie stimuleert: Europa loopt voorop in AI-regelgeving, maar strikte regels kunnen innovatie juist afremmen.

“Nu handelen, anders is het te laat”

Volgens Geeroms is het rapport glashelder: “Als Europa nú niks doet staat onze positie als industriële grootmacht op het spel en dreigen we de aansluiting definitief te verliezen. Voor iedereen moet duidelijk zijn dat robotica geen verre toekomstmuziek is, maar een noodzakelijke motor voor een concurrerend, veerkrachtig Europa. Nu handelen betekent morgen winst boeken – in productiviteit, innovatiekracht én geopolitieke autonomie.”

 

documenten:
20250611RoboticsAZT.pdf

https://order.perssupport.nl/file/pressrelease/2422b452-97aa-4fba-93db-956c59a65afc/7b5646db-bc87-4477-9748-5d72961ebff2/20250611RoboticsAZT.pdf

 

Vereniging Financieel Verbond onthult schimmige geldstroom van €100 miljoen in woekerpolisdossier

Bilthoven, 2 juli 2025 – De Vereniging Financieel Verbond maakt vandaag bekend dat zij, na eerdere publicaties op Findinet, informatie heeft ontvangen over een niet-transparante ‘geldstroom’ van ten minste €100 miljoen euro, die in het kader van schikkingsregelingen rond woekerpolissen is gereserveerd door verzekeraars ten behoeve van zogeheten ‘belangenbehartigers’. Deze reserveringen hebben plaatsgevonden buiten het zicht van polishouders en zonder hun medeweten of instemming.

De Vereniging Financieel Verbond, opgericht door financieel expert René Graafsma, stelt dat deze geldstromen afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van het schikkingsproces. In plaats van volledige compensatie en transparantie voor de benadeelde polishouders, lijken er substantiële bedragen te zijn toegekend voor partijen die beweerden op te komen voor hun belanghebbenden.

“We hebben het hier niet over administratieve kosten of wettelijke vergoedingen, maar over heimelijke ‘geldstromen’ die de kern raken van het vertrouwen in het financiële stelsel. Dit is een kwestie van rechtvaardigheid én van publieke moraal”, aldus Graafsma.

De Vereniging Financieel Verbond roept op tot een onafhankelijk onderzoek naar deze gelden en hun herkomst, onder verantwoordelijkheid van toezichthouders en eventueel de Tweede Kamer. De vereniging stelt zich ten doel volledige openheid van zaken af te dwingen en de belangen van gedupeerde polishouders daadwerkelijk te vertegenwoordigen — zonder verborgen agenda’s of financiële bijbedoelingen.

Achtergronden, ……. zie svp: https://youtu.be/JxJ3I3guo-M

Over de Vereniging Financieel Verbond

De Vereniging Financieel Verbond is een onafhankelijke organisatie die opkomt voor financiële rechtvaardigheid, transparantie en herstel van vertrouwen in de financiële sector. De vereniging richt zich onder meer op dossiers zoals woekerpolissen, niet transparante pensioenregelingen, gebrekkige compensatieregelingen en belangenverstrengeling bij collectieve schikkingen.

Oproep Rijkdienst voor Ondernemend Nederland aan politiek: zet perspectief ondernemers centraal bij maatschappelijke opgaven

Zet het perspectief van de ondernemer centraal bij het werken aan maatschappelijke opgaven. Die oproep doet de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO) aan de politiek en beleidsmakers in de 3e Stand van RVO. Verschillende programma’s en regelingen op het gebied van klimaat, landbouw en economie komen bij de ondernemer samen. Vaak wordt pas bij de ondernemer duidelijk dat sommige programma’s en regelingen conflicterend, concurrerend of complex zijn. Daarom roept de Rijksdienst op regelingen en programma’s voor ondernemers in samenhang vorm te geven. Dit maakt de dienstverlening aan ondernemers effectiever en efficiënter.

Directeur-Generaal van de Rijkdienst voor Ondernemend Nederland Abdeluheb Choho vertelt dat de concurrerende, conflicterende en complexe regelingen en programma’s die RVO aankaart niet nieuw zijn: Vergelijkbare knelpunten kwamen ook al naar voren uit de Staat van de Uitvoering en eerdere Standen van RVO. Hoewel we steeds beter het gesprek hierover weten te voeren met de beleidsmakers, is ook verandering nodig in de manier waarop de politiek beslissingen neemt. Omdat wij als dienstverlener dagelijks contact hebben met ondernemers, weten wij als geen ander waar zij tegenaan lopen. Geef RVO de mogelijkheid om ondernemers opgavegericht en meer integraal te kunnen helpen. Zo worden ondernemers ontzorgd en doen zij waar zij goed in zijn: ondernemen.”

Van losse beslissingen naar één besluit
Bij warmte- en koude projecten voor bijvoorbeeld het verwarmen van gebouwen of wijken komen vaak vele regelingen en subsidies vanuit verschillende ministeries bij elkaar. Zo ging het bij de aanleg van een warmtenet met duurzame warmtebronnen in Ede om ruim 20 verschillende subsidieverleningen en vergunningen. Het gevolg was onzekerheid bij de betrokken organisaties, onnodige vertraging en extra kosten. Eisen en termijnen van verschillende regelingen sloten niet altijd op elkaar aan. Subsidies moesten aangevraagd worden, terwijl de vergunning nog niet rond was. Hierdoor werden regelingen niet optimaal benut.Daarom doet RVO de oproep om bij dit soort projecten regelingen beter op elkaar aan te laten sluiten en om één besluit over het geheel aan regelingen te nemen. Zo weten ondernemers eerder waar ze aan toe zijn en is er duidelijkheid voor het hele project. De politiek heeft ook een rol als het gaat om vergelijkbare regelgeving. RVO roept de politiek op om toekomstige besluiten en nieuwe wet- en regelgeving op elkaar af te stemmen.

Meer ruimte voor eenvoud, samenhang en uitvoerbaarheid
In het landelijk gebied lopen agrarisch ondernemers vaak tegen versnipperde regelgeving aan. Zo zijn er voor dezelfde strook boerenland verschillende regelingen voor mest, gewasbescherming en Europese subsidies. Voor deze regelingen gelden net weer andere voorwaarden. Dit zorgt voor onduidelijkheid bij agrarisch ondernemers en verhoogt de kans op fouten in de uitvoering op het boerenbedrijf. Met grote trajecten op komst, zoals de doorontwikkeling van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid is dit het moment om in een vroeg stadium echt oog te hebben voor samenhang en uitvoerbaarheid. Dat vraagt om politieke en bestuurlijke daadkracht, en om de bereidheid om integraal beleid te maken over de grenzen van Kamercommissies, departementen en directies heen.

48% van de organisaties zet AI in voor governance, risico en compliance processen, maar blijft hangen in de pilotfase

De meest volwassen organisaties passen zes keer vaker AI toe in meerdere GRC-processen om cruciale risico’s te managen. Het onderzoek, ‘AI-powered GRC: from reactive compliance to proactive strategy’, is in opdracht van AuditBoard, het cloudgebaseerde platform dat audit-, risico-, compliance- en ESG-management transformeert.

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek wijzen op een duidelijke trend onder toonaangevende organisaties. Hoewel 48% van de organisaties aangeeft AI uitgebreid te gebruiken, blijkt bij nadere inspectie dat velen vastzitten in de pilotfase en moeite hebben om experimenten om te zetten in echte prestaties.

Specifiek gebruikt 72% van de meest volwassen organisaties AI om risico’s proactief te volgen, een aanzienlijk hoger percentage vergeleken met slechts 52% in de laagste volwassenheidslaag, waardoor ze risico’s kunnen anticiperen en vormgeven in plaats van er simpelweg op te reageren. Bovendien gebruikt meer dan de helft (55%) van deze volwassen organisaties AI voor voorspellende risicomodellering, beïnvloeding van de risicopositie en strategische planning, wat een duidelijke verschuiving aantoont van reactieve compliance naar een meer strategisch en vooruitstrevend GRC-proces.

Verder geeft 27% van de organisaties aan volledig geïntegreerde GRC-tools te hebben en minder dan de helft (47%) heeft een duidelijke strategie voor de adoptie van AI in GRC. Met het oog op de toekomst is bijna de helft (44%) van de meest volwassen organisaties van plan om de komende 12 maanden verder te investeren in AI-gestuurd risicobeheer, wat duidt op vertrouwen in de bewezen rendementen en een toewijding aan het uitbreiden van succesvolle strategieën.

“Wij geloven dat compliance een katalysator voor groei kan zijn voor organisaties wanneer het effectief wordt beheerd,” aldus Rich Marcus, Chief Information Security Officer bij AuditBoard. “Door AI in GRC-processen te integreren, kunnen bedrijven zich onderscheiden van concurrenten en anticiperen op ontwikkelingen in de snel veranderende regelgevingsomgeving van vandaag. Deze proactieve benadering stelt organisaties in staat verder te gaan dan reactieve compliance, hun algehele GRC-volwassenheid te verbeteren en zich te richten op strategische groei in plaats van alleen het beperken van dreigingen.”

Het onderzoek benadrukt een duidelijke scheiding: terwijl veel organisaties experimenteren met AI, integreren toonaangevende organisaties het als een ‘intelligentielaag’ die regelgeving, risico’s en zakelijke keuzes in realtime met elkaar verbindt. Deze leiders automatiseren niet alleen taken; ze bouwen systemen die kunnen ‘denken’ door AI gestructureerde data te voeden, beleid aan risico’s te koppelen en compliance af te stemmen op innovatie. Minder volwassen bedrijven zitten daarentegen vaak vast aan versnipperde tools, handmatige processen en geïsoleerde automatisering.

Het volledige onderzoek kunt u vinden in de bijlage of hier downloaden.