Nu de sector zich opmaakt voor de drukste periode van het jaar, zijn er drie belangrijke thema’s die de reisverzekeringssector in 2023 zullen bepalen: een grotere vraag naar verzekeringen, meer economische en geopolitieke volatiliteit en hogere verwachtingen van de klant, zo komt naar voren uit de jaarlijkse Global Travel Summit van Allianz Partners, dat de trends verkent die een turbulent reisjaar vormgeven en de nieuwe verwachtingen van klanten die de sector bepalen.
De comeback van reizen zet door ondanks inflatiedruk
Het reisvolume blijft sterk in 2023, en de belangstelling van consumenten voor reisverzekeringen ligt ruim boven het niveau van vóór de pandemie. Uit gegevens van het Customer Lab van Allianz Partners uit België, Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat de aankoopintentie voor een reisverzekering meer dan verdubbelt tussen 2019 en 2022 – van 21% in 2019 tot 55% in 2022 voor internationale reizen.
De toegenomen vraag heeft bijgedragen aan een aanzienlijke groei van de reisactiviteiten van Allianz Partners in 2022. Travel behaalde een omzet van 3,05 miljard euro , een stijging van 80% op jaarbasis en de beste prestatie ooit van het bedrijf. Ook in de eerste maanden van 2023 is het aantal klanten sterk gebleven. Maar de grote vraag gaat gepaard met een aanzienlijke toename van de verwachtingen van klanten van hun verzekeraar, zoals een snellere afhandeling van schadeclaims en een groter reactievermogen.
De top onderzocht de behoefte aan meer efficiëntie en een naadloze ervaring, samen met technische innovaties die meer bescherming en gemaksvoordelen zullen bieden via Allianz’ Allyz-platform. Deze context werd geplaatst tegen een zeer complexe economische en geopolitieke achtergrond. Terwijl de vraag zeer sterk blijft, kunnen het einde van goedkoop krediet en de grote druk op de kosten van levensonderhoud de plannen van reizigers beïnvloeden – vooral als het gaat om discretionaire uitgaven tijdens de vakantie.
Joe Mason, Chief Marketing Officer – Travel, Allianz Partners, licht toe: “Een stijging in vakantiereizen is samengevallen met hoge inflatie – vooral voor vervoer, voedsel en entertainment. De snelle vooruitgang in technologie en AI vindt zelfs plaats terwijl klanten meer nadruk leggen op 1-op-1 ondersteuning tijdens kritieke momenten. Voeg toe de mix klimaatverandering, personeelstekorten in de reissector en geopolitieke volatiliteit en 2023 wordt een zeer complex jaar”.
Nog drie trends die de reisverzekering in 2023 en daarna vormgeven:
- Focus op platforms en technologie: Digitale platforms zijn een vitaal onderdeel van de verzekering;
- Belang van de menselijke maat: Net zo belangrijk als geavanceerde digitale technologie is het vermogen om zeer persoonlijke, geïndividualiseerde diensten te leveren bij complexe en gevoelige situaties – met name medische noodgevallen. Allianz Partners verzorgde in 2022 meer dan 11.000 medische evacuaties en repatriëringen, waarbij medische noodgevallen in vrijwel elk land ter wereld werden afgehandeld;
- Empowerment is belangrijk bij het bouwen van sterke merken: Keynote spreker Jeff Rosenblum benadrukte hoe de sterkste merken streven naar “empowerment” in plaats van “interruptie” van hun klanten.
Duurzaamheid blijft een prioriteit voor de consument – en gaat verder dan het klimaat: Ondanks de impact van de pandemie en de recente economische tegenwind is duurzaamheid een belangrijke prioriteit voor veel reizigers. Uit inzichten van Foresight Factory, analisten van wereldwijde consumententrends, blijkt dat de bezorgdheid van het publiek over “wat kan ik doen om het milieu te beschermen?” is toegenomen van 57% in 2020 tot 72% in 2022. Maar het gaat niet alleen om emissiereductie: consumenten zijn steeds meer gericht op andere aspecten zoals milieubeleid van de overheid, duurzame investeringen en transparantie van organisaties.