Allianz Direct, de Europese online verzekeraar binnen Allianz Group, en Voogd, onderdeel van de Alpina Group, zijn een strategische samenwerking gestart. Het partnerschap heeft als doel de Nederlandse verzekeringsmarkt verder te digitaliseren door partners en intermediars realtime toegang tot de producten en premies van Allianz Direct door middel van API integraties. De samenwerking is op 16 april 2025 officieel van start gegaan.
Door hun krachten te bundelen, brengen Allianz Direct en Voogd “ het beste van twee werelden samen. Voogd’s brede netwerk van intermediairs en distributiekracht via haar VoordeelPakket platform wordt gecombineerd met de innovatieve verzekeringsproducten, scherpe pricing en het geavanceerde digitale platform van Allianz Direct. Deze samenwerking markeert niet alleen een nieuwe fase in digitale dienstverlening, maar richt zich met name ook op het meer efficient maken van de relatie tussen verzekeraar en volmacht.: Allianz Direct focust hierbij op partners met verregaande digitalisering en efficiëntie in hun DNA.”, lichten beide partijen toe Inhoudelijk richt het partnerschap zich op het verder digitaliseren van de relatie tussen verzekeraar en de volmacht. Via een directe koppeling met API’s worden datastromen automatisch en veilig uitgewisseld. Hierdoor kunnen beide partijen portefeuilles continu monitoren en het rendement actief bewaken. “Doordat Allianz Direct haar risicomodellen en pricing realtime via API’s beschikbaar stelt, wordt er iets unieks in de markt gerealiseerd: alle updates zijn direct toepasbaar voor partners en intermediairs. Het gedeelde digitale DNA van beide organisaties maakt deze samenwerking uniek in de markt.” Het productaanbod omvat sinds 16 april auto- en woonverzekeringen, met verdere productlijnen gepland in de nabije toekomst. Het aanbod is beschikbaar via het VoordeelPakket platform van Voogd. De aanstaande uitbreidingen bieden consumenten en ondernemers toegang tot een breed en flexibel aanbod in alle belangrijke schadeverzekeringslijnen. De samenwerking sluit naadloos aan bij de ambitie van Allianz Direct om om een leidende online verzekeraar te worden op de Europese schadeverzekeringsmarkt. Het partnerschap zorgt voor een sterke impuls in de digitale retail- en consumenten-markten in Nederland en biedt consumenten en ondernemers meer keuze in alle belangrijke schadeverzekeringslijnen. Zo ontstaat een uniek ecosysteem waar klanten profiteren van meer keuze, snellere service en innovatieve verzekeringsoplossingen die écht aansluiten bij hun behoeften. Michiel Laarman, Directeur Broking Alpina: “ Door onze digitale expertise te combineren met de innovatieve kracht van Allianz Direct, tillen we samen de service en het gemak voor Nederlandse consumenten en ondernemers naar een hoger niveau. Daarnaast biedt deze samenwerking het met ons samenwerkend intermediair een unieke voorsprong: realtime toegang tot de producten en premies van Allianz Direct, waardoor zij op meer gelijke voet kunnen concurreren met direct writers.” Philip Kroetz, CEO bij Allianz Direct, vult aan: “Dit partnerschap stelt ons in staat om sneller te innoveren en nieuwe klantgroepen te bereiken. De eerste resultaten laten al een duidelijke groei in het aantal nieuwe klanten zien, wat de kracht van onze gezamenlijke aanpak bevestigt.” |