AI biedt maritieme verzekeraars kansen voor transformatie, maar er blijven uitdagingen bestaan

 

Kunstmatige intelligentie (AI) staat op het punt om de maritieme verzekeringssector te transformeren, wat zowel aanzienlijke kansen als urgente uitdagingen met zich meebrengt. Dat was de belangrijkste boodschap die maandag werd gebracht tijdens de jaarlijkse conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) in Singapore.

Tijdens de Innovation & Technology Workshop benadrukte Rahul Khanna, voorzitter van het Data & Digitalization Forum van IUMI, het hoge tempo van technologische veranderingen:”AI ontwikkelt zich in onze sector razendsnel. Vorig jaar hebben we evenveel betekenisvolle verbeteringen in AI-toepassingen gezien als in de afgelopen vijf jaar samen. Als sector moeten we deze veranderingen bijhouden, anders lopen we het risico achterop te raken. Als we nu niet instappen in deze nieuwe technologie, kan het te laat zijn. Over vijf jaar zal onze werkplek er heel anders uitzien.”

Keten klaar voor innovatie’

De deelnemers hoorden dat de maritieme toeleveringsketen als geheel klaar is voor innovatie. Momenteel blijft gefragmenteerde en inconsistente documentatie een belangrijk pijnpunt, maar AI-gestuurde oplossingen stroomlijnen niet alleen de documenten zelf, maar ook de processen voor het verzenden, ontvangen en opslaan ervan.

Binnen de maritieme verzekeringen zal AI-gedreven innovatie naar verwachting makelaars en verzekeraars nauwer met elkaar verbinden, wat tot voorheen onvoorstelbare synergieën zal leiden. Van prijsstelling en schadeafhandeling tot risicobeoordeling, AI zal de industrie in toenemende mate vormgeven.

Khanna waarschuwde echter ook dat deze kansen inherente risico’s met zich meebrengen:“In wezen is AI een leermiddel dat van ons leert. Het is essentieel dat we AI op de juiste manier en op een ethische manier trainen, waarbij vooringenomenheid – zowel bewust als onbewust – wordt vermeden. Er vindt momenteel een IT-revolutie plaats. We zien dat AI een belangrijke rol gaat spelen in ons dagelijks leven, dingen gemakkelijker maakt, systemen en processen verbetert en ons allemaal tijd bespaart. Als maritieme verzekeraars moeten we openstaan voor AI en deze technologie omarmen. We moeten ons echter ook realiseren dat wij verantwoordelijk zijn voor het bouwen van de AI-modellen en dat we dit op een ethische en gewetensvolle manier moeten doen.”

Tijdens de sessie werd benadrukt dat AI weliswaar efficiëntieverbeteringen en nieuwe zakelijke kansen belooft, maar dat het ook de verantwoordelijkheid bij maritieme verzekeraars legt om ethische kaders vast te stellen en verantwoorde modellen te ontwikkelen om het volledige potentieel ervan te benutten.

Ro