Concert- en festivalpromotors kijken uit naar een nieuwe hausse in live-evenementen na het einde van de lockdowns en beperkingen; personeelstekorten en beperkte middelen leiden tot nieuwe risico’s en langere planningstijden en nieuwe risicobeoordeling vereist voor concerten in nieuwe herbestemde gebouwen, zoals de oude luchthaven Tempelhof. Dat zijn enkele conclusies die te trekken zijn uit een marktinventarisatie van AGCS naar de risicvo’s bij live concerten en festivals
Na het einde van de lockdowns en de beperkingen kijken concert- en festivalorganisatoren uit naar een nieuwe boom. “We zien momenteel een enorme vraag naar live-evenementen,” meldt Michael Furtschegger, Global Head of Entertainment bij Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), “de honger van fans naar live-evenementen is groot en de grotere promotors zien recordaantallen.”
Nieuwe omstandigheden, nieuwe risico’s
Zo’n positief zomerseizoen is reden voor optimisme, maar het risicolandschap van live entertainment stelt organisatoren van evenementen ook voor nieuwe uitdagingen: Net als veel andere sectoren kampt de entertainmentsector met personeelstekorten. Volgens een onderzoek van de Professional Light And Sound Organization (PLASA) meldde eind 2021 bijna 70% van de ondervraagde bedrijven een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Ingenieurs, technici en hoogtewerkers in de podiumtechniek waren het meest gewild.
“Personeelstekorten kunnen een bijzonder acuut probleem worden als het gaat om veiligheidspersoneel,” zegt Furtschegger. “In sommige gevallen kan het betekenen dat de autoriteiten een evenement geen doorgang laten vinden. Wat andere veiligheidskritische taken betreft, moeten organisatoren ervoor zorgen dat ze verkopers en aannemers goed doorlichten om een professioneel verloop van het evenement te garanderen. “
Naast personeelstekorten kunnen ook beperkte middelen een probleem worden voor de sector. “Naarmate er meer voorstellingen plaatsvinden en producties parallel lopen, neemt de vraag naar rondreizend materieel toe, dat vaak wordt gehuurd van verhuurbedrijven met beperkte middelen. Idealiter vereist dit een grondige planning voor de aankoop van apparatuur. ” Hetzelfde geldt voor reparaties en reserveonderdelen. Het wereldwijde tekort aan halfgeleiders is momenteel afgenomen, maar als er tekorten zijn aan andere onderdelen, of als er beperkingen worden opgelegd aan het vervoer van goederen in en uit havens als gevolg van lockdowns of de oorlog in Oekraïne, zullen organisatoren langere levertijden moeten accepteren en meer onvoorziene omstandigheden moeten plannen. Hierdoor wordt ook de planning langer.
Bovendien vereisen de vele nieuwe festivals die momenteel opduiken een nieuwe risicobeoordeling: “De sector is innovatief; de afgelopen jaren hebben we succesvolle evenementen gezien op nieuwe locaties, zoals de oude luchthaven Tempelhof in Berlijn, die door live-evenementen een nieuwe bestemming hebben gekregen. Organisatoren van gevestigde festivals zoals Coachella in de VS, Tomorrowland in België of Rock am Ring in Duitsland zullen relatief vertrouwd zijn met de risico’s van hun locaties; nieuwe en ongeteste locaties vereisen echter een andere risicobeoordeling,” aldus Furtschegger.
Ondanks sommige van deze uitdagingen ziet de entertainmentsector de toekomst optimistisch tegemoet: “Ik heb er alle vertrouwen in dat de sector van de live-entertainmentevenementen zal blijven bloeien zoals deze zomer het geval was. Ik geloof dat hun vindingrijkheid, creativiteit en energie hen naar een mooie toekomst zullen leiden.”