Adfiz roept na het beëindigen per 1 juni van het ‘Raamwerk Covid-19 richtlijnen distributie zakelijke markt’ per 1 juni 2021de leden op de eigen zich te melden als het niet lukt om met verzekeraars goede afspraken te maken voor klanten die in de problemen dreigen te komen door de coronacrisis of wanneer een verzekeraar een bepaalde regeling volgens hen ten onrechte stopzet.
“Het Verbond van Verzekeraars heeft besloten het Raamwerk Covid-19 richtlijnen distributie zakelijke markt per 1 juni 2021 te beëindigen. Dit Raamwerk vormde sinds het uitbreken van de coronacrisis een set aan minimumnormen voor situaties waarin klanten een betalingsachterstand oplopen. Verzekeraars maakten op basis van dit Raamwerk eigen regelingen en samen met jou als adviseur maatwerkafspraken voor ondernemers die in financiële problemen zijn gekomen door de coronacrisis. De afschaffing van het Raamwerk heeft daarmee geen directe gevolgen voor eigen regelingen van verzekeraars en maatwerkafspraken met klanten. Dit neemt niet weg dat Adfiz de ontwikkelingen blijft volgen. Lukt het jou niet om goede afspraken te maken voor klanten die in de problemen dreigen te komen door de coronacrisis? Of zet een verzekeraar een bepaalde regeling wat jou betreft onterecht stop? Laat het ons weten via info@adfiz.nl”, aldus de brancheorganisatie.
Richtlijn
Delcredere-risico
Naast het
Raamwerk wordt ook de
‘Richtlijn over de verdeling van de extra maand delcredere-risico’ beëindigd. “Tegelijkertijd roept het Verbond wel haar
leden op om bij wanbetaling van de
extra maand delcredere-risico, die in 2021 is ontstaan als onderdeel van de
afspraken binnen het Raamwerk, de netto premie voor hun rekening te nemen. Mocht je actief zijn op
de co-assurantiemarkt dan raden wij je aan hier goede afspraken over te maken
met de betreffende verzekeraars”, aldus Adfiz.











