Een recordaantal van maar liefst 56 verbeterinitiatieven of -projecten, verdeeld over 30 organisaties, eveneens een record, zijn dit jaar aangemeld voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2026. De afgelopen weken hebben de jury’s zich gebogen over alle inzendingen en per categorie drie genomineerden vastgesteld. Hieronder volgen de nominaties per categorie (in alfabetische volgorde).
Klantbelang
Voor het thema Klantbelang heeft de jury onder leiding van voorzitter Eveline Ruinaard de volgende initiatieven genomineerd:
Nominatie 1: Nh1816 met Verkeerdeelnemersverzekering
Met de Verkeerdeelnemersverzekering biedt Nh1816 een unieke polis die alle gezinsleden dekking biedt bij schade als gevolg van een verkeersongeval op de openbare weg.
Nominatie 2: Turien & Co. met Premium Klassiekerverzekering
Turien & Co. heeft een verzekeringsoplossing ontwikkeld waarbij een klassieke auto goed kan worden verzekerd tegen een waarde die gegarandeerd blijft.
Nominatie 3: Zilveren Kruis met Smeercampagne
Als eerste zorgverzekeraar stelde Zilveren Kruis gratis zonnebrandcrème beschikbaar op terrassen en voor bedrijven (bouwplaatsen), organiseerde ‘smeerbeurten’ bij festivals, plaatste 120 smeerpalen in het land en 90 dispensers.
Duurzame ntwikkeling
Voor het thema Duurzame ontwikkeling heeft de jury onder leiding van voorzitter Jeanet van Antwerpen de volgende initiatieven genomineerd:
Nominatie 1: a.s.r. Schade/Corins met het verzekeren van duurzaam en energieneutraal bouwen
a.s.r. investeert en verzekert de meest innovatieve en duurzame projecten in de markt.
Nominatie 2: Nationale-Nederlanden met Elektrischrijden.nn.nl
Met de tool elektrischrijden.nn.nl biedt Nationale-Nederlanden klanten snel en eenvoudig inzicht in de kosten van elektrisch rijden, inclusief aanschaf, energieverbruik, subsidies en belastingvoordelen.
Nominatie 3: TVM met TVM Laadpas
De TVM laadpas faciliteert het onderling laden bij transporteurs.

Ketenefficiency & digitale ondersteuning
Voor het thema Ketenefficiency & digitale ondersteuning heeft de jury onder leiding van voorzitter Wim Henk Steenpoorte de volgende initiatieven genomineerd:
Nominatie 1: Avéro Achmea met Waardebepaling met behulp van Lectura
Via de koppeling met de database van Lectura kan Avéro Achmea de waarde van objecten in het offertetraject automatisch en objectief vaststellen op basis van actuele marktdata.
Nominatie 2: Onesurance met Onesurance AI Engine
Onesurance zet met de AI Engine kunstmatige intelligentie in om adviseurs te ondersteunen bij klantbeheer en risicobeoordeling.
Nominatie 3: Voogd met PakketProlongatieCheck
Met de PakketProlongatieCheck ondersteunt Voogd adviseurs bij het proactief beheren van hun portefeuille en het verbeteren van de klantbediening.
Verzekerbaarheid
Voor het thema Verzekerbaarheid heeft de jury onder leiding van voorzitter André van Strien de volgende initiatieven genomineerd:
Nominatie 1: De Vereende met Zelfrijdende bussen
De Vereende maakte het mogelijk om zelfrijdende bussen te verzekeren.
Nominatie 2: Nationale-Nederlanden met energiehubs op bedrijventerrein
Nationale-Nederlanden verzekert energiehubs met maatwerkoplossingen en advies, zodat onzekerheid verdwijnt en bedrijven met vertrouwen kunnen investeren in een duurzame toekomst.
Nominatie 3: TVM met laadpleinverzekering
De Laadpleinverzekering van TVM verbetert de verzekerbaarheid van verduurzaming van bedrijven en transport.
De uiteindelijke winnaars per categorie worden op 8 januari 2026 bekend gemaakt tijdens de Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst.Lees de uitgebreide toelichting op de genomineerde initiatieven op adfiz.nl/nominaties-apo.











