“Minister Hoekstra staat op het punt onwerkbare en ineffectieve regelgeving in te voeren. Zijn voorstel om provisies bij schadeverzekeringen exact transparant te maken staat haaks op zijn zelf opgelegde randvoorwaarden; door de gekozen uitvoering is het niet in het belang van de klant én wordt het gelijk speelveld verstoord tussen advieskantoren en directe verzekeraars”, schrijft Adfiz op haar website. De intermediairorganisatie roept nu de Tweede Kamer op: “Zorg voor een uitvoerbaar systeem waarbij consumenten goede informatie krijgen op het moment dat ze voor advies kiezen. En leg dezelfde verplichting op aan directe verzekeraars.”
De Tweede Kamer heeft zich eerder kritisch geuit over het voorstel van de minister. Op verzoek van de Kamer heeft de minister daarom via de AFM nogmaals het gesprek gevoerd met de sector. “Alles wijst er echter op dat de conclusie vooraf vaststond. AFM noch minister luisteren naar de vele waarschuwingen rondom benadeling van de consument, de praktische onuitvoerbaarheid en de juridische onhoudbaarheid van de plannen. Daarmee worden de zorgen die de Tweede Kamer heeft geuit volstrekt genegeerd”, aldus Adfiz.
Informatie
komt te laat
Adfiz is voorstander van transparantie als het goed uitgevoerd wordt. “Voor
iedere consument is timing belangrijk: de juiste informatie op het juiste
moment. En precies daar gaat de minister de fout in. De minister wil exacte
provisiebedragen, ook al zijn die bedragen pas bekend ruim nadat de keuze voor
een adviseur is gemaakt. Het exacte provisiebedrag is op zijn vroegst bekend
als het leeuwendeel van het advieswerk geleverd is en de verzekering gekozen.”
Adfiz-directeur Enno Wiertsema: “Op deze manier komt de informatie veel te
laat. Het helpt geen enkele consument bij zijn keuze voor een adviseur of zijn
dienstverlening.”
Verzekeraars
niet transparant
Directe verzekeraars hoeven bovendien van de minister niet transparant te zijn.
“Hiermee maakt hij professioneel financieel advies en vergelijkingssites minder
aantrekkelijk dan productverkoop door directe verzekeraars. Dit gaat niet
alleen in tegen de door de minister gedane toezegging aan de Tweede Kamer, de
ongelijke behandeling is ook in strijd met Europese regelgeving.”
Wiertsema: “De consument wordt zo in het verkoopkanaal slechter beschermd dan in het advieskanaal. Het is een onbegrijpelijk cadeau voor directe verzekeraars, van een minister die weet hoe slecht het met de financiële geletterdheid gesteld staat en die zegt betere consumentenkeuzes na te streven.”
Eerder
transparant is beter
Adfiz roept de Kamer op te zorgen dat de consument niet de dupe wordt van de
slecht doordachte uitvoering van transparantieregels. Ze presenteert de Kamer
twee uitwerkingsvoorstellen die de consument wel kunnen helpen. Het
oorspronkelijke plan van de minister waarbij al in de eerste oriëntatiefase
verteld moet worden welk deel van de premie straks provisie betreft. En een
voorstel waarin wel nominale bedragen genoemd moeten worden, maar die recht
doet aan de verschillen in klantvraag en de wijze waarop het contact
plaatsvindt. “Beide voorstellen maken het bovendien eenvoudig mogelijk om
dezelfde verplichting op te leggen aan de directe verzekeraars, zodat
consumenten niet door ongelijke informatie op het verkeerde been worden gezet”,
aldus Adfiz.