ADFIZ Advies in Cijfers 2022: Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf.  Zij waren in 2020 gezamenlijk verantwoordelijk voor de bemiddeling bij bijna 122 miljard euro aan verzekeringen, pensioenen en hypotheken (61% van het totaalvolume). Het marktaandeel van onafhankelijk advies is daarmee al jaren stabiel, schrijft Adfiz in haar uitgave ‘Advies in Cijfers 2022’.

In de oververhitte woningmarkt is het hypotheekvolume fors toegenomen. Volumes van verzekeringen voor de zakelijke markt en pensioenen namen licht toe. De overige productvolumes zijn constant gebleven.

Marktaandeel

De totale verzekeringsmarkt incl. zorg wordt geraamd op 248,6 miljard en excl zorg 198,7 miljard. Het marktaandeel van het intermediaire kanaal incl. zorg beliep 51% (126,5 miljard euro) en excl zorg 61% (122 miljard euro). Het grootste marktaandeel behaalt het zelfstandig financieel advieskanaal in de zakelijke schade markt (77%) met 4,8 miljard euro. Schade particulier zorgt met een premievolume van 3,4 miljard voor een marktaandeel van 41%, individueel leven met 3,5 miljard euro voor een aandeel van 56%, inkomensverzekeringen  met  3,1 miljard euro voor een marktaandeel van 74% en collectief leven/pensioen met 2,4 miljard voor een aandeel van 9%.

Daarnaast is het intermediair goed voor 66% van de markt  voor woninghypotheken (102,3 miljard euro),  voor 209% van de consumptief kredietmarkt (2,5 miljard euro) en voor 9% van de zorgverzekeringsmarkt (4,5 miljard euro).

Groei

Uit de cijfers van Adfiz komt verder naar voren dat bij meer dan de helft van de Adfiz-leden zowel het aantal klanten als de omzet in alle segmenten is toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor.

De totale omzet steeg bij 76% met gemiddeld 9%;

De omzet schade en leven zakelijk bij  67% van de leden gestegen  (gemiddeld met 9%) en het aantal klanten  bij 65% met gemiddeld 8%;

In de particuliere leven- en schadesector  steeg de omzet bij 55% met gemiddeld 11% en het aantal klanten bij 58% met gemiddeld 20%;

De omzet uit hypotheken  steeg bij 67% met gemiddeld 19%;

De omzet uit overige activiteiten groeide bij 51% met gemiddeld 12%.