Vergelijkingssites spelen een steeds belangrijkere rol bij de keuze van een zorgpolis. De sites worden ook betrouwbaar gevonden. In zijn jaarlijkse zorgmonitor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor het risico van een tweedeling in de zorgverzekeringsmarkt. “Om alle verzekerden goed te bedienen wordt het steeds belangrijker dat vergelijkingssites duidelijk zijn: iedereen moet relevante, objectieve en toegankelijke polisinformatie kunnen vinden. Zorgverzekeraars en vergelijkingssites kunnen hier samen aan bijdragen. Op die manier wordt het risico beperkt dat de solidariteit onder druk komt door een tweedeling tussen mensen die overstappen en die niet overstappen”, aldus de ACM
.
Uit de zorgmonitor blijkt dat overstappers en niet-overstappers verschillen. Overstappers naar een andere verzekeraar zijn vaker gezond, jong, man en hoog opgeleid. Ze denken ook vaker geen zorg nodig te hebben. Deze overstappers maken meestal gebruik van vergelijkingssites, waarbij de prijs van de verzekering vaak bepalend is voor hun keuze. Overstappers vinden vergelijkingssites ook (zeer) betrouwbaar.
Verzekerden die zich oriënteren op een overstap houden volgens de toezichthouder de verzekeraars scherp om een goed aanbod te doen tegen een scherpe prijs. “Daar profiteren alle verzekerden van die hetzelfde in de polis zoeken. De nadruk moet niet eenzijdig op de prijs liggen. Er is namelijk een grote groep mensen die andere aspecten van een verzekering belangrijk vinden, zoals de dekking van zorgkosten, de vrije zorgkeuze en de service van de zorgverzekeraar. Dit vraagt om een objectief en toegankelijk beeld van de verschillende polissen waaruit verzekerden kunnen kiezen. De ranking van polissen op vergelijkingssites moet transparant zijn en afhangen van wat degene belangrijk vindt en niet van bijvoorbeeld de provisies van de zorgverzekeraar.”
Solidariteit onder druk
Zonder een relevant, objectief en toegankelijk beeld van de verschillende polissen is er volgens de ACM een risico dat een grote groep verzekerden onvoldoende in staat wordt gesteld om zich te oriënteren op een overstap.” Dat kan ertoe leiden dat deze zittenblijvers de rekening betalen voor de goedkopere verzekering van de overstappers. Een tweedeling tussen mensen die overstappen en die niet overstappen is slecht voor de solidariteit in het zorgsysteem. De basis van het Nederlandse stelsel is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen gezonde mensen en zieke mensen, of naar leeftijd of naar opleiding.”
Uitkomsten
Uit dit consumentenonderzoek blijkt onder andere het volgende: Ongeveer een op de acht respondenten is veranderd van zorgverzekeraar (13%). Dat zijn er meer dan in 2020 (toen: 9%). 9% heeft een verandering aangebracht in hun verzekerde zorg, maar bij dezelfde zorgverzekeraar. In totaal heeft dus 22% een aanpassing gedaan aan hun zorgverzekering. 50% geeft aan dat zij niet zijn overgestapt én zich niet hebben georiënteerd op een overstap.
De aanleidingen om zich te gaan oriënteren op een nieuwe zorgverzekering zijn: de premie voor 2021 (21%) en een behoefte aan andere zorg (13%). De premie speelt een grotere rol dan vorig jaar, maar het percentage fluctueert door de jaren. De daadwerkelijke reden om voor een andere verzekering te kiezen is in de meeste gevallen de prijs, zelfs nog vaker dan vorig jaar (60% vs 49%). Daarnaast spelen ook de dekking (28%) en vrije zorgkeuze (13%) een rol. De meeste respondenten hebben hun nieuwe zorgverzekering online afgesloten via de website van de zorgverzekeraar (51%) of via een prijsvergelijkingswebsite (26%).
Bij het oriënteren op een nieuwe zorgverzekering maken respondenten met name gebruik van online bronnen. (Prijs-)vergelijkingswebsites worden daarbij meer gebruikt dan vorig jaar (57% vs. 49%).
Consumentenonderzoek zorgverzekeringsmarkt 2021 (PDF – 4.08 MB)