Accenture: Gen AI kan productiviteit Britse verzekeringssector met 30% verhogen

 

De Britse verzekeringssector kan de productiviteit met wel 30% verhogen door generatieve AI volledig te omarmen. Dat zegt Accenture in een nieuw rapport over het potentieel van gen-AI om groei te genereren in het hele Verenigd Koninkrijk.Volgens Accenture kan 71% van de werkuren in de verzekeringssector mogelijk worden gemaakt door gen-AI,  een aanzienlijk grotere kans dan in andere sectoren, en kan AI-gedreven groei in de verzekeringssector tegen 2038 tot 59 miljard pond toevoegen aan het jaarlijkse Britse BBP. Ook dat is meer dan in andere segmenten van de financiële dienstverlening en de tweede plaats na de industriële sector (80 miljard pond).

Carmina Lees, Insurance Lead voor Accenture in het Verenigd Koninkrijk, licht toe:  “Generatieve AI biedt een overtuigende kans om efficiëntie en aanzienlijke groei te creëren in de verzekeringssector in het Verenigd Koninkrijk.” Volgens het rapport zal de financiële dienstverlening de belangrijkste motor zijn achter de AI-gestuurde groei in het Verenigd Koninkrijk, waarbij de verzekeringssector een leidende rol zal spelen.

Volgens het rapport Generating Growth: How Generative AI Can Power the UK’s Reinvention, zijn verzekeringen, banken en kapitaalmarkten drie van de top zes sectoren met het meeste potentieel om groei te stimuleren door generatieve AI. Samen kunnen ze tegen 2038 tot 163 miljard pond extra boven het basisniveau bijdragen aan het jaarlijkse bbp van het VK – bijna een kwart van de 736 miljard pond aan potentiële groei in alle sectoren samen.

In totaal zou het Verenigd Koninkrijk meer kunnen profiteren van AI dan elk ander G7-land. De technologie zou de langetermijngroei van het Verenigd Koninkrijk bijna kunnen verdubbelen van een gemiddelde jaarlijkse groei van 1,6% naar 3%, voorspelde Accenture. Tot nu toe melden organisaties in de financiële dienstverlening dat gen-AI het meest wordt gebruikt in hun IT-, klantenservice- en marketingfuncties.

Lees: “Hoewel kostenoptimalisatie een aantrekkelijk resultaat is van investeringen op de korte termijn, zullen degenen die kiezen voor een langetermijnaanpak, met een focus op hoe de technologie hun aanbod en diensten kan innoveren, in de toekomst meer significante voordelen en groeimogelijkheden zien.”Echter, wat Accenture een opkomende werkgelegenheidskloof noemt, brengt het risico met zic mee dat de verzekeringssector deze potentiële voordelen niet volledig realiseert. Slechts 38% van de financiële dienstverleners heeft een routekaart opgesteld waarin AI-gebruikscases worden geprioriteerd op basis van waarde, haalbaarheid en risico. Minder dan de helft (44%) heeft een duidelijke technologische en digitale strategie om hun AI-ambities waar te maken.

Om het volledige potentieel aan voordelen te realiseren, moeten herverzekeraars echter kiezen voor een ‘people-first’-benadering die routinetaken automatiseert, de tijd van werknemers vrijhoudt voor taken die een cruciale menselijke inbreng vereisen en werknemers in staat stelt te innoveren en nieuwe kansen te identificeren met behulp van AI-tools.Om deze implementatiekloof te helpen dichten, zal 67% van de werknemers in de financiële dienstverlening moeten worden omgeschoold om volledig gebruik te kunnen maken van AI, het hoogste percentage van alle sectoren.

Lees vervolgt: “Een mensgerichte aanpak zal cruciaal zijn om deze winst te realiseren, door strategisch te investeren in de vaardigheden en infrastructuur die nodig zijn om hun werknemers te ondersteunen om deze nieuwe tools te begrijpen en er voordeel uit te halen.”Hoewel de leidinggevenden van bedrijven in de financiële dienstverlening verwachten dat de AI-inesteringen blijven stijgen, moeten die investeringen zich nog vertalen in een schaalvergroting. Hoewel 83% van de financiële dienstverleners met AI experimenteert, heeft slechts acht procent deze initiatieven opgeschaald naar de belangrijkste functies.

Bezorgdheid over de beveiliging van gegevens was unaniem de belangrijkste barrière in elke sector; 33% van de leidinggevenden in de financiële dienstverlening was het hiermee eens.Onzekerheid over regelgeving werd ook genoemd. Dertig procent noemde dit als een primaire barrière voor het opschalen van AI, bijna 10 procentpunten hoger dan het gemiddelde in andere sectoren, ondanks de meer volwassen initiatieven op het gebied van governance, risico en compliance in de financiële dienstverlening.