ABI reageert op de aankondigingen van toezichthouder FCA over autoverzekeringen

De Britse toezichthouder FCA (Financial Conduct Authority) roept autoverzekeraars op de afhandeling van schadeclaims te verbeteren. “De stijgende premies voor autoverzekeringen worden weliswaar grotendeels worden veroorzaakt door externe kostendruk, maar dat de manier waarop sommige verzekeraars schadeclaims afhandelen nog steeds tekortkomingen vertoont”.

Uit een marktanalyse van de FCA blijkt dat de stijging van de kosten van schadeclaims, die het gevolg is van hogere prijzen voor auto’s, onderdelen, arbeid, energie en complexere auto’s en toeleveringsketens,  heeft bijgedragen aan de premiestijgingen. De kosten van huurauto’s, het aantal en de kosten van diefstalclaims en onverzekerde bestuurders zijn ook aanzienlijk gestegen. “Dit bevestigt dat gestegen kosten waar bedrijven geen invloed op hebben, en niet de winst van het bedrijf, de belangrijkste oorzaak waren van de recente premiestijgingen bij autoverzekeringen.”

 Het Britse Verbond van Verzekeraars ABI reageert als volgt op de uitlatingen van de Britse toezichthouder voor de financiële wereld. Algemeen directeur Hannah Gurga: “De bevindingen van de FCA bevestigen dat de recordhoge claimkosten ten grondslag liggen aan de recente stijgingen van de premies voor autoverzekeringen. Ze tonen ook aan dat veel van deze kostendruk – zoals de stijgende reparatiekosten van auto’s, onderdelentekorten en het toegenomen aantal diefstallen – voortkomt uit zaken waar de sector geen directe invloed op heeft, waardoor samenwerking essentieel is om duurzame langetermijnoplossingen te vinden.

Daarom is samenwerking essentieel om duurzame oplossingen voor de lange termijn te vinden. “Het garanderen van een soepel en stressvrij claimproces is van cruciaal belang voor klanten die te maken hebben met wat toch al ongelooflijk moeilijke omstandigheden kunnen zijn. Onze leden werken hard om dit te bereiken, maar we zullen samen met hen en de toezichthouder bekijken welke verbeteringen kunnen worden aangebracht in het schadeafhandelingstraject, om te zorgen voor goede resultaten voor klanten en om het vertrouwen in de sector te ondersteunen.”

 

Over Premium Finance zei ABI-directeur-generaal Hannah Gurga het volgende: “De mogelijkheid om een verzekering in maandelijkse termijnen te betalen kan flexibiliteit bieden voor mensen die hun budget moeten beheren. Het aanbieden van deze service brengt kosten met zich mee voor verzekeraars, en bedrijven moeten ook een periode dekking blijven bieden als een betaling wordt uitgesteld of gemist. Onze Premium Finance Principles, die we vorig jaar hebben gepubliceerd, geven aan dat alle kosten eerlijk en transparant moeten zijn en een afspiegeling van de kosten waar de verzekeraar mee te maken heeft. We blijven samen met onze leden aan deze zaak werken en werken mee aan het onderzoek van de FCA.”