Huw Evans, algemeen directeur van de Britse verzekeraarsorsanisatie ABI (Association of British Insurers ), raadt Britse bedrijven ten zeerste aan om ervoor te zorgen dat ze voldoende verzekerd zijn tegen cyberrisico’s, omdat uit een enquête onder leden van de jaarlijkse ABI-conferentie van vorige week bleek dat cyber wordt geïdentificeerd als het nummer één risico voor bedrijven, gevolgd door klimaatverandering en een pandemie.
De vraag naar cyberverzekering is de laatste tijd onder Britse bedrijven gestegen, ondanks stijgende premies en afnemende capaciteit voor enkele zeer kwetsbare sectoren. Maar cyberverzekeringen blijven een product met een te lage penetratiegraad markt in het VK, vooral onder kleine en middelgrote Britse bedrijven.
Bijzonder zorgwekkend noemt ABI is het vooruitzicht van meer geschillen tussen bedrijven en hun verzekeraars, met name over de dekking voor bedrijfsonderbreking (BI) als gevolg van de verplichte door de overheid opgelegde lockdown. “Als we naar een ander deel van de markt kijken waar we ons zorgen maken over een herhalingsscenario van het BI-proefprocestestcase, dan zou cyber het meest voor de hand liggen”, aldus Evans.“Cyber heeft veel kenmerken met bedrifsonderbreking I gemeen, waaronder een hoge mate van onderverzekering. De meeste bedrijven hebben ofwel onvoldoende cyberdekking of helemaal geen dekking. Een grote cyberaanval kan onevenredige gevolgen hebben voor kleine bedrijven die het zich niet kunnen veroorloven om in geavanceerde preventiesystemen te investeren ”, legt hij uit.
De meest waarschijnlijke stap voorwaarts zou een vorm van publiek-private samenwerking (PPP) zijn, vergelijkbaar met Flood Re of Pool Re, de door de staat gesteunde verzekeringsregeling voor terroristische gebeurtenissen. Het idee van een Pandemic Re of een bredere PPP gericht op systeemrisico’s, waaronder mogelijk cyber, wordt momenteel onderzocht door de ABI, aldus Evans. “De werkgroep voor PPP’s van de ABI onderzoekt momenteel welke risico’s de industrie kan dekken en welke inzet van de overheid vereist zou zijn”, zei hij.
“Dit wordt de komende 18 maanden een heel belangrijk werkgebied als we niet dezelfde fouten willen herhalen. In de tussentijd is het belangrijk dat verzekeraars en makelaars zoveel mogelijk cyberverzekeringen verkopen, bedrijven uitleggen welke risico’s ze lopen en hen aanmoedigen om dekking te kopen ”, besluit Evans.
De argumenten voor cyberverzekeringen zullen echter niet worden geholpen door de recente stijging van de prijs van de dekking, aangezien verzekeringsmanagers worden geconfronteerd met uitdagende budgetbeperkingen.Kredietbeoordelaar Moody’s publiceerde eind vorige week een rapport over de toestand van de Britse schadeverzekeringsmarkt, waarin naar schatting de prijs van cyberdekking in 2020 met ongeveer 25% is gestegen.











