Aantal bezoekers van Geldfit.nl bijna verdrievoudigd: Nederlander heeft vooral geldzorgen vanwege prijsstijgingen en hoge energierekening

 Stijgende prijzen en een hoge energierekening zijn de grootste zorgen die mensen hebben op het gebied van geld. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van Geldfit. In 2023 werd ruim 3,5 miljoen keer gebruikgemaakt van geldfit.nl, de website met gratis informatie en advies over geld. Dat is bijna drie keer zoveel als in 2022. Daarnaast belden bijna 50.000 mensen het gratis telefoonnummer 0800-8115 van Geldfit.

Het afgelopen jaar zochten meer mensen dan ooit hulp bij hun financiën via Geldfit. Veel mensen kwamen in de problemen door de gestegen energieprijzen en de hoge inflatie. Bezoekers van geldfit.nl maakten vaak gebruik van de potjes-check. Dat is een tool waarmee je kunt kijken op welke toeslagen of (lokale) regelingen je recht hebt. Hierdoor kunnen mensen hun inkomen structureel omhoog krijgen.

Grote invloed van energieprijzen

Op de website van Geldfit zochten in 2023 veel mensen naar informatie over de energietoeslag en het Tijdelijk Noodfonds Energie. Daarbij is ruim 375.000 keer gebruik gemaakt van een check om te zien of men hiervoor in aanmerking kon komen. Het Tijdelijk Noodfonds Energie is ook in januari 2024 weer opengesteld voor aanvragen: noodfondsenergie.nl.

Persoonlijk contact

Naast dat meer mensen hulp via de website zoeken ziet Geldfit een toenemende behoefte aan contact met iemand die persoonlijk mee kan denken. Bijna 50.000 mensen namen in 2023 contact op met Geldfit via de telefoon of chat. Het belteam van Geldfit kon in veel gevallen mensen praktisch helpen met bijvoorbeeld het aanvragen van een betalingsregeling met de schuldeiser. Waar meer hulp nodig was, bracht het belteam mensen in contact met hulp in de buurt, zoals formulierencafés, vrijwilligersorganisaties of gemeentelijke schuldhulp.

Samenwerking

Martin Suithoff, directeur van de Nederlandse Schuldhulproute (de stichting achter Geldfit) ziet een toenemende bereidheid om samen te werken aan het oplossen van geldzorgen: “Ik ben dankbaar voor de samenwerking met zowel de honderden bedrijven als de landelijke overheid en de gemeenten. Wij kunnen elkaar versterken in het bespreekbaar maken en het zoeken naar oplossingen voor mensen met geldzorgen. Dankzij die samenwerking komen deze mensen eerder in contact met passende hulp en krijgen ze weer grip op hun situatie. Vaak voorkomt dat grotere problemen.”