Het operationeel resultaat van a.s.r. bedroeg in de eerste helft van 2020 € 446 miljoen, een geringe daling in vergelijking met het resultaat van het topjaar 2019 (H1 2019: € 464 miljoen), en weerspiegelt hogere holdingkosten onder meer door een stijging van de rentelasten. De impact van COVID-19 is neutraal, een gunstig effect op P&C is tenietgedaan door een negatief effect op met name AOV en in mindere mate op Leven. De operationele kosten stijgen met 10,7% naar € 337 miljoen (H1 2019: € 304 miljoen), voornamelijk door de additionele kosten van overgenomen activiteiten. De combined ratio bedraagt 92,9%, beter dan de doelstelling ’94-96%’. en het operationeel resultaat van het segment Schade blijft stabiel op € 124 miljoen (H1 2019: € 123 miljoen). “Onderdeel van onze strategie blijft ook om zowel organisch als via gerichte overnames te groeien”, stelt bestuursvoorzitter Jos Baeten De bijdrage van Loyalis en lagere schadelast in P&C is voornamelijk tenietgedaan door hogere schadelast en voorzieningen in AOV. Het operationeel resultaat van het segment Leven daalt licht met € 9 miljoen tot € 361 miljoen, ondanks een COVID-19 impact van € 25 miljoen door de financiële markten. Het netto IFRS resultaat daalt naar € 233 miljoen (H1 2019: € 540 miljoen) door lagere indirecte beleggingsopbrengsten (€ -168 miljoen) en een impairment van goodwill in het Leven segment (€ -90 miljoen), voornamelijk door COVID-19, alsmede een lager overig incidenteel resultaat door de boekwinst in 2019 op de aankoop van Loyalis in 2019 (€ 88 miljoen). Solide commerciële resultaten De klanttevredenheid (NPS-meting) is, ondanks 100% thuiswerken, met 3 punten gestegen naar 47; beter dan de doelstelling van ‘meer dan 44’. De bruto geschreven premies in segment Schade zijn gestegen met 18,8% tot € 2.128 miljoen. De organische groei van AOV en P&C samen was 6,9% en is ruim boven de doelstelling van 3-5% groei van premies. Bruto geschreven premies in het segment Leven stijgen met 18,8% tot € 1.009 miljoen (H1 2019: € 849 miljoen). De stijging weerspiegelt de 42% groei in Pensioen DC (Werknemers Pensioen) en de bijdrage van Loyalis, die de daling in Pensioen DB meer dan goed maken. Leven individueel en Uitvaart bleven redelijk stabiel. De hypotheekproductie bedraagt € 2,3 miljard in de eerste helft van dit jaar, 84% stijging ten opzichte van € 1,3 miljard vorig jaar. Bestuursvoorzitter Jos Baeten: “Ik ben tevreden met de resultaten die a.s.r. over het eerste halfjaar van 2020 heeft gerealiseerd. Ons operationeel resultaat is slechts € 18 miljoen lager dan het record operationeel resultaat van het eerste halfjaar 2019, onze solvabiliteit steeg naar 199% en onze organische kapitaalcreatie bleef sterk met € 298 miljoen. Hierop is het effect van COVID-19 tot nu toe beperkt gebleven. In het segment Schade zien we dat het gunstige effect op de claims van P&C de negatieve ontwikkeling van AOV compenseert. In het segment Leven is er slechts beperkte impact door lagere directe beleggingsinkomsten uit dividenden en verhuur, terwijl COVID-19 nauwelijks impact heeft gehad op het sterfteresultaat, waarbij in vergelijking met voorgaande jaren er sprake is van meer overlijdens aan het begin van de uitbraak, gecompenseerd door minder overlijdens richting het eind van het tweede kwartaal. Daarnaast zien we dat het netto IFRS resultaat behoorlijk lager is dan vorig jaar, onder meer door de onzekerheid en volatiliteit op de financiële markten als gevolg van de COVID-19 crisis, waardoor we meer negatieve herwaarderingen en impairments in de beleggingsportefeuille en een impairment van goodwill zien.” Hij vervolgt: ” Onze serviceverlening naar klanten en intermediair is op niveau gebleven. Dat heeft er toe bijgedragen dat de klanttevredenheid in de laatste maanden een mooie stijging laat zien. De Net Promoter Score stijgt, ondanks dat al onze medewerkers vanuit huis werkten, met 3 punten naar 47, ruim boven onze middellangetermijndoelstelling van 44. Dit is terug te zien in de commerciële resultaten over het afgelopen halfjaar. We zijn dankbaar voor de loyaliteit van onze klanten. In het Schade-segment stegen onze bruto geschreven premies flink en was de organische groei met 6,9% ruim boven ons target van 3-5%. Ook het Leven-bedrijf zag de omzet stijgen, met name door de groei van het Werknemers Pensioen, maar ook door de bijdrage van bijvoorbeeld Loyalis. Verder zijn bij Vermogensbeheer, met name door het ASR Hypotheekfonds, de fee-inkomsten gestegen. En ook in het segment Distributie en Services steeg de omzet. In het eerste halfjaar hebben we ook mooie resultaten geboekt op andere gebieden die we vanuit onze strategie ontwikkelen. Zo zijn we eind vorig jaar gestart met ons gezondheidsprogramma a.s.r. Vitality, waar we inmiddels 16.000 betalende deelnemers hebben, die ook tijdens de COVID-19 crisis actief zijn gebleven. Foto |