Tienduizenden winkeldieven hebben geen schadevergoeding betaald, ondanks het feit dat ze toch zijn betrapt. Normaal gesproken moeten zij een schadevergoeding van 181 euro betalen aan winkeliers, maar zeker 20.000 blijken die de dans te hebben ontsprongen. Volgens Lex Westerman van Stichting Daad een probleem dat makkelijk kan worden opgelost.
Normaal gesproken levert de politie na een winkeldiefstel de persoonsgegevens van de winkeldieven automatisch aan. Die geautomatiseerde gegevens werden verstrekt aan bedrijven die het proces van de schadevergoedingen verder afhandelen. Sinds een jaar verstrekt de politie minder vaak persoonsgegevens van verdachten, waardoor de meeste boetes niet geïnd kunnen worden. Dat geven de organisaties die zich bezighouden met de afhandeling van winkeldiefstallen, SODA en Overlastregistratie Nederland. Het gaat daarbij om zogeheten civiele aansprakelijkstellingen
Automatische proces gestopt
“Dit automatische proces is echter gestopt nadat er fouten ontdekt waren in het systeem. Met het gevolg dat de tien politie-eenheden zelf de informatie moeten aanleveren, en verwerken. Dit is bij veel aanvragen misgegaan. “Van de 500 aanvragen bij de politie per week, komen er nu maar 20 tot 25 terug”, zegt Lex Westerman, directeur van Stichting DAAD. Het zou gaan om zo’n 20.000 winkeldiefstallen die daardoor niet meer verhaald kunnen worden. “Dat houdt in dat de winkeliers vorig jaar bijna vier miljoen zijn misgelopen aan schadevergoeding.”
De oplossing is volgens hem om de schadevergoedingen weer automatisch af te handelen. “De politie hoeft dan alleen de juiste informatie goed aan te leveren en te registeren Dit is voor zowel de winkeliers als de politie de meest eenvoudige manier.” Een andere mogelijkheid om tot een betaling te komen is volgens hem een zogeheten vaststellingsovereenkomst. In dat geval proberen de winkelier en winkeldief tot een overeenstemming te komen en de schadevergoeding gelijk te betalen. Met een aanhouding als gevolg wanneer er niet wordt meegewerkt door de winkeldief.
Behalve financiële schade zijn er nog andere gevolgen, zegt Niels van Os, directeur van SODA. “Hierdoor daalt de aangiftebereidheid en het vertrouwen in de overheid.” Volgens Van Os blijkt dat winkeldieven die een civiele schadevergoeding moeten betalen, minder snel weer in de fout gaan. “Deze preventieve werking blijft nu uit.”De politie erkent dat er tegenwoordig minder gegevens worden aangeleverd. Dat komt vooral omdat het proces een stuk arbeidsintensiever is geworden. Eerder werden de gegevens geautomatiseerd verstrekt aan de twee bedrijven die actief zijn in deze markt. Maar daar bleken nogal eens fouten in te zitten. De automatische levering is daarom vorig jaar stopgezet. Bovendien vereist de privacywetgeving in sommige gevallen een handmatige controle van de gegevens. Dat kost volgens de politie veel extra tijd, die er lang niet altijd is.
Bron BNR en NOS