Winkeldiefstal bij Jumbo loopt op tot meer dan 100 miljoen euro per jaar

Schade veroorzaakt door winkeldiefstal is een groeiend probleem in Nederland. Ook Jumbo heeft in toenemende mate last van deze vorm van ‘grijze derving’. In veel winkels bedraagt het verlies door gestolen producten inmiddels zo’n 1% van de omzet en worden winkelmedewerkers geconfronteerd met onprettige situaties en toegenomen spanningen. Jumbo wil dit een halt toeroepen en bereidt maatregelen voor. Vanaf januari 2024 test het supermarktbedrijf een reeks nieuwe methoden ter preventie en bestrijding van diefstal. Zo zet Jumbo in op intensiever cameratoezicht en andere zichtbare en onzichtbare maatregelen, meldt CEO Ton van Veen in zijn nieuwjaarsbericht

 Ton van Veen: “Een verlies door diefstal van 1% klinkt misschien niet zo veel, maar in ons geval gaat het dan om een bedrag van meer dan €100 miljoen per jaar. Als we dit bedrag in prijsverlaging zouden kunnen stoppen, dan profiteren al onze klanten hiervan. Dat wordt dan ook onze insteek. Maar wat misschien nog wel belangrijker is, is dat ik een veiligere omgeving voor medewerkers en klanten in de winkel wil creëren.” 

Cijfers

 

 Koninklijke Jumbo Food Groep heeft 2023 afgesloten met een totaalomzet van € 11,02 miljard, een toename van 7,3% ten opzichte van 2022, het jaar waarin voor het eerst de € 10 miljard omzetgrens werd gepasseerd. De consumentenomzet onder de Jumbo formule steeg afgelopen jaar met 7,1% en kwam uit op € 10,89 miljard. Deze groei is lager dan de gemiddelde marktgroei van 7,6% in de Nederlandse supermarktbranche (bron: NielsenIQ t/m week 50). Als gevolg hiervan is het marktaandeel van Jumbo Supermarkten in Nederland in 2023 iets verder teruggelopen naar ruim 21% (bron: NielsenIQ). Dit gaf aanleiding om de bedrijfsstrategie verder aan te scherpen. Meer nadruk op het onderscheidend vermogen van de formule geldt nu als uitgangspunt. Daardoor stond het afgelopen boekjaar voor een groot deel in het teken van transitie. In 2024 zal Jumbo vastberaden voortbouwen op deze ingeslagen koers.

Ton van Veen, in maart aangetreden als CEO van Jumbo: “Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ keren we terug naar onze basis.

Jumbo zal in 2024 voortbouwen op de in 2023 ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’, waarmee het bedrijf inzet op een hogere klanttevredenheid, een verbetering van het marktaandeel en beperking van stijgende kosten. Voorop staat dat de klantbelofte ‘euro’s goedkoper’ voor iedereen duidelijk merkbaar moet zijn. Ton van Veen: “De aanpassingen die we doorvoeren kosten tijd én geld. Bovendien zit er nog veel onzekerheid in de markt. Daarom wagen we ons niet aan concrete voorspellingen. Wat in elk geval rotsvast overeind staat, is het gemeenschappelijke vertrouwen in onze missie om de klant centraal te stellen en te werken aan duurzame groei voor de toekomst. Dat doen we met een steeds groter wordend team van enthousiaste medewerkers en ondernemers, die ik ontzettend dankbaar ben voor hun inzet en niet aflatende steun in deze soms best moeilijke tijd.”