Vier van de vijf mensen (81%) die toegeven op de hoogte te zijn van verzekeringsfraude, hebben nog nooit gehoord van ‘ad spoofing’, een belangrijke tactiek die fraudeurs gebruiken om iemand die een verkeersongeval heeft gehad te verleiden een foute website te gebruiken, terwijl ze denken dat ze met hun verzekeraar te maken hebben.
In een tijd waarin de dreiging van cybercriminelen toeneemt, heeft de Association of British Insurers (ABI) onderzoek laten doen naar de bekendheid met en het begrip van verzekeringsfraude bij klanten. Bijna een derde (31%) van de ondervraagde Britse volwassenen zegt nog nooit van online verzekeringsfraude te hebben gehoord, wat de brancheorganisatie ertoe aanzette een nieuwe campagne te lanceren.
Om te testen hoeveel mensen het verschil konden zien tussen een echte en een neppe verzekeringsadvertentie, liet de ABI de deelnemers ook een van beide zien, waarbij ongeveer de helft moeite had om de geldigheid van een van beide te beoordelen.
Zelfs onder degenen die wel eens van online verzekeringsfraude hebben gehoord, was de kennis van specifieke soorten erg laag:
- 69% is niet op de hoogte van investment fraud, waarbij een fraudeur de documentatie en website van een legitieme aanbieder namaakt om mensen te verleiden niet bestaande producten te kopen;
- 78% heeft niet gehoord van ‘data farming’, het gebruik van direct marketing of koude acquisitie om onschuldige personen aan te zetten tot het doen van valse of opgeschroefde schadeclaims.
- 81% was niet op de hoogte van ‘account takeovers’, waarbij een oplichter een polis of claim overneemt om een premierestitutie of claimbetaling verkeerd te laten verlopen.
- 90% heeft nog nooit gehoord van ‘ghost broking’ , een term die gebruikt wordt voor een reeks tactieken die oplichters gebruiken om frauduleuze verzekeringspolissen te verkopen.
Mark Allen, ABI Head of Fraud and Financial Crime, zegt: “In een tijd waarin huishoudbudgetten al onder druk staan door de kosten van levensonderhoud, wil niemand gepakt worden door oplichters. Van deals die te mooi lijken om waar te zijn tot opportunistische claimbedrijven die op mensen jagen wanneer ze het meest kwetsbaar zijn, we roepen iedereen op om alert te zijn en niet in de val te lopen van de fraudeurs.”
Ursula Jallow, directeur van het Insurance Fraud Bureau (IFB), zegt “Online verzekeringsfraude is wijdverspreid en wordt steeds geraffineerder, dus het is echt belangrijk om cyber-savvy te blijven en het verschil te weten tussen een echte deal en een deal die tekenen vertoont dat er iets niet helemaal klopt.Deze campagne richt de schijnwerpers op een aantal van de meest verwoestende zwendelpraktijken die er zijn, dus we moedigen iedereen aan om de tips van ABI op te volgen om te voorkomen dat ze het doelwit worden. Als iemand denkt dat hij of zij verzekeringsfraude heeft gezien, kan hij of zij dit melden bij onze vertrouwelijke CheatLine.”
Hoofdinspecteur Tom Hill van de afdeling Insurance Fraud Enforcement (IFED) van de politie van de stad Londen: “Slachtoffer worden van verzekeringsfraude kan zeer pijnlijke gevolgen hebben. Mensen die op nepadvertenties klikken in de veronderstelling dat ze naar de website van hun verzekeraar worden geleid, kunnen uiteindelijk flink in de buidel tasten. Mensen die een autoverzekering kopen van een ghost broker weten vaak niet dat ze betaald hebben voor een polis die het papier waarop het gedrukt staat niet waard is. Verzekeringen zijn een vangnet waar velen van ons gebruik van maken. IFED werkt samen met partners en social media bedrijven om het voor fraudeurs moeilijker te maken om online te werken, door het verwijderen van de websites en profielen die worden gebruikt om slachtoffers aan te vallen, en we moedigen iedereen aan om te leren hoe zichzelf te beschermen tegen verzekeringsfraude.”
Nu oplichters het internet op allerlei manieren gebruiken om zich op klanten te richten, wil de ABI ervoor zorgen dat consumenten worden uitgerust met de kennis en hulpmiddelen om zich te beschermen tegen oplichting. Als onderdeel van een nieuwe campagne wil de ABI het bewustzijn vergroten van soorten fraude die online en via sociale media worden gepleegd. Door gebruik te maken van casestudy’s, digitale advertenties en samenwerking met influencers wil de campagne klanten helpen de tekenen van fraude te herkennen en weten hoe ze fraude kunnen voorkomen.











