Verzekerde schade als gevolg van het instorten van de Francis Scott Key Bridge nadat deze werd geraakt door een containerschip en de verstoring van de haven van Baltimore kunnen oplopen tot $ 4 miljard, aldus DBRS Morningstar in een rapport De schade zou de premies voor maritieme verzekeringen wereldwijd onder druk kunnen zetten, aldus het ratingbureau.De totale verzekerde schade zou de ramp met de Costa Concordia in 2012 kunnen overtreffen, die resulteerde in een recordschade van ongeveer $1,5 miljard aan maritieme verzekeringen, aldus Morningstar.
Afhankelijk van de duur van de blokkade van de haven en de aard van de dekking voor bedrijfsonderbreking, “zou de verzekerde schade in totaal tussen de $2 (miljard) en $4 miljard kunnen bedragen”, aldus het rapport. Ondanks het potentieel voor buitenproportionele schades verwacht Morningstar dat deze beheersbaar zullen blijven voor de wereldwijde verzekeringssector, omdat claims uiteindelijk zullen worden betaald door een grote en gediversifieerde pool van verzekeraars en herverzekeraars.”Naar onze mening zullen deze schades de problemen van de maritieme verzekeraars verergeren, die de afgelopen tijd al voor uitdagingen stonden door de aanvallen van de Houthi-rebellen in de Rode Zee”, aldus Marcos Alvarez, managing director bij Morningstar.
De instorting van de brug kan gevolgen hebben voor meerdere verzekeringspolissen, waaronder scheepvaartaansprakelijkheid en casco, eigendom, vracht en bedrijfsschade. Propertyverzekeringen zullen waarschijnlijk ook worden geactiveerd, aangezien de brug verzekerd was, aldus Morningstar.De propertypolis van de haven van Baltimore zou ook een bedrijfsonderbrekingsdekking kunnen bevatten die de eigenaar zou beschermen tegen financiële gevolgen als gevolg van de afname van het scheepvaartverkeer. “We verwachten dat er onmiddellijk rechtszaken zullen volgen om de juridische verantwoordelijkheid van de betrokken partijen en hun verzekeraars vast te stellen.”
Subrogatie tussen verzekeraars zal waarschijnlijk volgen en als rechtbanken bepalen dat de scheepseigenaar aansprakelijk is voor het ongeval, “dan kunnen verzekeraars van de brug en de haven verzekerde schade verhalen op de aansprakelijkheidsverzekeraars van het schip,” aldus het rapport.Gezien de mogelijke wettelijke aansprakelijkheid van de exploitant van het containerschip Dali voor het verlies van mensenlevens, fysieke schade aan de brug en bedrijfsonderbreking van de haven voor een relatief lange periode, zal een aansprakelijkheidsverzekering voor bescherming en schadeloosstelling een cruciale rol spelen, aldus het rapport.Herverzekeraars die deelnemen aan de herverzekeringspool van de International Group of P&I Clubs zullen het grootste deel van de verzekerde verliezen van deze gebeurtenis dragen, aldus Morningstar.