De groep Extreme Event Solutions van Verisk schat de verzekerde schade in de sector als gevolg van de overstromingen in Tsjechië, Polen en Oostenrijk in september 2024 zullen variëren van 2 à 3 miljard euro. Net als de overstroming in Europa in juni, die vooral Duitsland trof, werd deze weersomstandigheid veroorzaakt door een Vb (“vijf-b”) weersysteem, een relatief ongebruikelijke opstelling die kan leiden tot langdurige regenval en overstromingen.
Deze gebeurtenis verspreidde zich in september over verschillende Europese landen, waarbij enkele van de ergste gevolgen zich voordeden langs de grens van Polen en Tsjechië. Polen meldde op 19 september dat de schade aan eigendommen groot was, met minstens 11.500 ondergelopen of beschadigde woonhuizen. Daarnaast raakten meer dan 6.000 agrarische en bedrijfsmatige gebouwen beschadigd of onder water, samen met meer dan 700 openbare gebouwen, waaronder scholen, kleuterscholen, sportfaciliteiten, administratieve gebouwen, bruggen en wegen.
De Tsjechische Vereniging van Verzekeraars meldde in de week van 22 september dat er tot nu toe meer dan 60.000 claims waren binnengekomen bij verzekeraars, met omgerekend 770 miljoen euro aan verzekerde schades . Het rapport gaf ook aan dat ongeveer drie vijfde van deze claims betrekking heeft op zakelijke verzekeringen. Terwijl Wenen gespaard bleef van grote gevolgen door de retentiebekkens die ontworpen zijn om de stad te beschermen, had de omliggende regio Neder-Oostenrijk te kampen met catastrofale gevolgen, grotendeels door de rivier Wien, een zijrivier van de Donau.
Volgens lokale autoriteiten zou het overstromingswater in dit gebied ongeveer zo hoog zijn als het langetermijngemiddelde in 1000 jaar. Delen van Duitsland, Hongarije, Roemenië, Slowakije en Italië ondervonden ook lichte tot matige gevolgen van deze gebeurtenis. Het aandeel van de verzekeringssector in de economische impact van deze gebeurtenis verschilt van land tot land. In Oostenrijk en Tsjechië is de acceptatiegraad van overstromingsverzekeringen relatief hoog, hoewel lagere overstromingslimieten, vooral in Oostenrijk, dit enigszins kunnen compenseren in het uiteindelijke verzekerde schadebedrag. In Polen is het grootste deel van het commerciële risico gedekt, maar slechts een klein deel van de huizen en auto’s heeft een overstromingsdekking.