Verdwenen vrachtwagenladingen: verzekeraars waarschuwen voor hoge schade door spookvervoerders

Criminelen veroorzaken elk jaar miljoenen schade door vrachtwagenladingen met waardevolle goederen te laten verdwijnen. Verzekeraars raden daarom aan om uiterst zorgvuldig te zijn bij het selecteren van onderaannemers.

De Duitse transportverzekeraars registreren een aanzienlijke toename van frauduleuze vrachtopdrachten: in de eerste zeven maanden van 2025 werden al 88 gevallen van zogenaamde spookvervoerders geregistreerd – evenveel als in het hele voorgaande jaar. “De daders strijken met deze zwendel inmiddels bijna 200.000 euro per geval op”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de GDV. “Dat betekent dat er in Duitsland om de drie dagen een complete vrachtwagenlading verdwijnt – met een waarde van ongeveer 18 miljoen euro alleen al in het lopende jaar.”

Fraude met gemanipuleerde contactgegevens

De daders werken volgens een taakverdeling en zijn digitaal onderlegd: ze richten nepbedrijven op, kapen gebruikersaccounts op vrachtbeurzen of gebruiken gestolen identiteiten van echt bestaande transportbedrijven. Gemanipuleerde contactgegevens – bijvoorbeeld door domeinextensies zoals ‘.de’ te vervangen door ‘.com’ – zijn vaak voldoende om opdrachten te verkrijgen. Zodra de opdracht is geplaatst, halen de daders de goederen zoals afgesproken op – en verdwijnen ze spoorloos. Vooral hoogwaardige goederen zoals elektronica en auto-onderdelen, maar ook alledaagse goederen zoals tuinmeubelen, textiel of zuivelproducten zijn hierdoor getroffen.

Schade neemt toe

De schade per geval is aanzienlijk gestegen ten opzichte van vorig jaar – van gemiddeld 130.000 naar bijna 200.000 euro. De stijging van het gemiddelde schadebedrag illustreert de toenemende professionaliteit van de daders en de groeiende risico’s voor de opdrachtgever. “Spookvervoerders vormen een groeiend risico voor toeleveringsketens en veroorzaken hoge schade”, aldus Asmussen.

Om zich tegen spookvervoerders te beschermen, raden verzekeraars aan om uiterst zorgvuldig te zijn bij het selecteren van onderaannemers. Uittreksels uit het handelsregister, adresgegevens en identiteitsbewijzen moeten grondig worden gecontroleerd en geverifieerd. De GDV heeft hierover al concrete preventietips gepubliceerd (Duits / Engels). Gezien nieuwe aanvalsmethoden, zoals het kapen van gebruikersaccounts op vrachtbeurzen, worden deze momenteel aangevuld met aanvullende controlemechanismen die misleiding door digitaal gemanipuleerde identiteiten bemoeilijken.

Jaarlijks worden bijna 26.000 vrachtwagenladingen gestolen

Ladingdiefstal is al lang geen randverschijnsel meer. Volgens schattingen van verschillende brancheorganisaties, waaronder de GDV, worden in Duitsland jaarlijks bijna 26.000 vrachtwagenladingen gestolen. Statistisch gezien betekent dit dat er elke 20 minuten een nieuw geval plaatsvindt. De directe schade aan goederen bedraagt ongeveer 1,3 miljard euro per jaar. Nog eens 900 miljoen euro ontstaat door gevolgschade, bijvoorbeeld door contractuele boetes, omzetverlies of productieverlies.