Particuliere klanten met een WA-verzekering kunnen sinds de zomer van 2021 bij hun eigen verzekeraar terecht als ze materiële schade hebben. De eerste ervaringen met deze Directe Schadeafhandeling zijn positief, meldt het Verbond op de eigen website bij monde van beleidsadviseur Floske Weehuizen .
Volgens haar is de WA-verzekering niet de laatste dekking die gebruik gaat maken van het systeem, waarbij een gedupeerde zijn schade eerst bij de eigen verzekeraar meldt en deze vervolgens indien van toepassing de schade verhaald op de verzekeraar van de schuldige. “De Directe Schadeafhandeling is er nu alleen voor particulieren, maar kan ook een oplossing zijn voor de zakelijke rijder. Ook zie ik uitbreidingsmogelijkheden naar andere type aanrijdingen, bijvoorbeeld met een scooter of een fietser. Op 1 januari moeten alle volmachten ook zijn aangesloten en in de zomer van 2022 willen we evalueren.” .
Volgens Verbond’s beleidsadviseur bevalt de directe schadeafhandeling ‘hartstikke goed’. Er zijn al ruim 10.000 schadezaken afgehandeld, dus de teller loopt al aardig op. We zijn bewust begonnen met een relatief kleine groep. Vooralsnog komen alleen particuliere WA-verzekerde auto’s die botsen met een ander motorvoertuig in aanmerking voor de Directe Schadeafhandeling. En de eerste ervaringen zijn positief. Klanten reageren vaak blij dat ze gelijk worden geholpen door hun eigen verzekeraar en sneller hun schade krijgen uitgekeerd of gebruik kunnen maken van het herstelnetwerk van die verzekeraar”, aldus Weehuizen, volgens wie ook verzekeraars positief zijn. “Alle leden van het Verbond doen mee en ik hoor in de werkgroep veel positieve reacties. Om het simpel te vertalen, plukt de klant de vruchten van een sneller en transparanter schade-afhandelingsproces. Hij hoeft niet meer te wachten op de ‘tegenpartij’ en dat is pure winst.”
Reactie klanten
Klanten reageren volgens haar goed op de directe schadeafhandeling. “De klanttevredenheid die we in de eerste metingen zien, is hoog. Met een gemiddelde NPS (Net Promoter Score) van +49.. En, eerlijk is eerlijk, we zijn nog steeds aan het leren, maar die +49 geeft natuurlijk wel een boost.”
Klanten zijn volgens Weehuizen vooral blij met de (snelle) schadeafhandeling. “Dat horen we ook terug van het intermediair. Zij zien de Directe Schadeafhandeling als een verrijking voor hun klanten. Eerst moesten ze hun klanten nog wel eens doorverwijzen, maar nu kunnen ze zeggen: we regelen het meteen. Duidelijkheid troef en dat zien we terug in de reacties. “
Foto Verbond
