UK: Hogere materiaal- en arbeidskosten drijven prijs autoverzekering verder op in laatste kwartaal



Na opeenvolgende kostenstijgingen per kwartaal hebben sommige verzekeraars voor het derde kwartaal verdere stijgingen gemeld van 16% voor materiaal, 15% voor arbeid en 46% voor overige kosten, grotendeels gedreven door de energieprijs.In het derde kwartaal van 2023 bedroeg de gemiddelde prijs van een autoverzekering een record van 561 pond, een stijging van 29% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De Association of British Insurers (ABI) roept de regering op om het tarief van de Insurance Premium Tax (IPT) te verlagen om automobilisten te helpen, dat 60 pond van de gemiddelde premie uitmaakt.In het derde kwartaal van 2023 was de gemiddelde prijs van een autoverzekering een record van 561 pond. Dit was een stijging van 29% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In cijfers: De gemiddelde prijs betaald voor autoverzekeringen van juli tot september 2023 was £ 561;Dit is een stijging van 9% ten opzichte van Q2 2023En een stijging van 29% ten opzichte van Q3 2022

Aanhoudende inflatoire druk
“We weten dat verzekeraars te maken hebben met inflatoire druk en vertragingen in hun reparatie- en toeleveringsketens, waarbij de kosten van onderdelen en materialen stijgen. Daar komt de snelle versnelling van de autotechnologie nog bij. Naarmate auto’s geavanceerder worden, zijn ze nog duurder en moeilijker te repareren. Een tekort aan geschoolde technici zorgt er ook voor dat de claimkosten verder stijgen omdat reparaties worden uitgesteld.    

Verzekeraars hebben bijvoorbeeld gemeld dat de kosten van verf met 16% zijn gestegen en die van reserveonderdelen met 11% van Q3 2022 tot Q3 2023. Andere kosten, grotendeels gedreven door de energieprijs, zijn met 46% gestegen. Dit alles heeft een impact gehad op de kosten van schadeclaims, waardoor de premies zijn gestegen.   Uit een studie van EY blijkt dat autoverzekeraars in 2022 voor elke £1 die ze aan premies ontvingen, £1,10 aan schadeclaims en operationele kosten betaalden.Omdat verzekeraars nog steeds te maken hebben met een aanzienlijke kostendruk, werken we samen met brancheorganisaties zoals de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) en Thatcham Research om inzicht te krijgen in gebieden van gemeenschappelijk belang voor fabrikanten en verzekeraars, zoals de veiligheid en beveiliging van voertuigen.

£60 van de gemiddelde premie is belasting
Omdat de IPT 12% van elke premie uitmaakt, vragen we om een verlaging van deze belasting in de herfstverklaring van de kanselier later deze maand. Dit zou automobilisten tot wel £60 op de gemiddelde premie kunnen besparen.De IPT is van toepassing op de meeste algemene verzekeringsproducten, waaronder motor-, huis-, huisdier- en ziektekostenverzekeringen. Vorig jaar bracht de belasting de overheid 7,45 miljard pond op.

Mervyn Skeet, ABI Director of General Insurance Policy: “We begrijpen dat nog eens een kwartaal van verhoogde premies voor autoverzekeringen zorgwekkend zal zijn voor huishoudens die al worstelen met stijgende kosten op andere gebieden.Verzekeraars blijven er alles aan doen om autoverzekeringen zo concurrerend mogelijk te houden, ondanks de aanzienlijke kostenstijgingen waar ze geen invloed op hebben. We brengen vertegenwoordigers uit de hele sector samen om zaken als voertuigveiligheid en beveiliging te bespreken. De overheid zou bestuurders echter kunnen helpen met een onmiddellijke verlaging van de kosten door de assurantiebelasting te verlagen.”

Hij vervolgt: “Als je verzekering binnenkort verlengd moet worden, raden we altijd aan om rond te shoppen en de beste polis voor jou te vinden. Maar zorg ervoor dat je een polis kiest die aan je behoeften voldoet, niet alleen op basis van de prijs. Als je moeite hebt om je premie te betalen, praat dan met je verzekeraar die je misschien kan helpen.”       .