SUV’s en cross-overs zorgen voor meer ongevallen met doden en gewonden dan ‘gewone’ auto’s, blijkt uit een Amerikaanse studie. Zowel bij ongevallen met andere voertuigen als met voetgangers en fietsers zijn de gevolgen ernstiger dan bij andere typen voertuigen.En hoewel dit soort auto’s in de VS gemiddeld groter is dan in Europa, blijkt de oorzaak vaak hetzelfde.
SUV’s zijn meestal zwaar en bieden geen bijzonder goede aerodynamica, maar toch zijn ze enorm populair bij automobilisten. Door de hoge zitpositie hebben bestuurders een goed overzicht en voelen inzittenden zich veilig. Dat veilige gevoel heeft echter een keerzijde, want uit onderzoek bleek al eerder dat bij een botsing tussen een SUV en een standaard auto, de slachtoffers vaak in de andere auto vallen.
Fietsers worden op hoger punt geraakt
Ook fietsers en voetgangers zijn slechter af als ze botsen met een SUV of cross-over, zo bleek al eerder uit onderzoek. Aangenomen wordt dat de vaak hoekige carrosserie van dit soort auto’s eerder voor letsel zorgt, maar uit een nieuwe studie van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) blijkt het zwaardere letsel vooral wordt veroorzaakt doordat SUV’s fietsers op een hoger punt raken.
Kans op overrijden groter; Twee maal zo vaak hoofdletsel
,,SUV’s hebben daardoor de neiging om fietsers op de grond te gooien, waarbij de kans bestaat dat ze vervolgens worden overreden, in plaats van ze op de motorkap van het voertuig te tillen, wat standaard auto’s vaak wel doen”, zegt IIHS-statisticus Sam Monfort, hoofdauteur van het onderzoek. Voor zijn studie evalueerde Monfort gedetailleerde ongevallengegevens van 71 fietsongevallen in de Amerikaanse staat Michigan.
Hoofdletsel als gevolg van een klap op het asfalt kwam meer dan twee keer zo vaak voor bij SUV-ongevallen als bij botsingen met andere voertuigen, zo blijkt uit het onderzoek. In een eerdere studie kwam het IIHS tot een vergelijkbare negatieve conclusie voor SUV-aanrijdingen met voetgangers: de kans op dodelijk letsel is hier hoger dan bij een aanrijding met ‘gewone’ auto’s. Ook in dit geval schreef de studie het verhoogde risico toe aan de verhoogde voorste delen van SUV’s.
Dominantie SUV’s en cross-overs
Steeds meer assistentiesystemen zijn ontworpen om ongevallen te voorkomen – en deze worden ook steeds vaker verplicht in voertuigen. In de VS is het aantal dodelijke fietsongevallen het laatste decennium desondanks dramatisch gestegen: in 2010 waren dat er 621, in 2020 waren er al 932 fietsers die omkwamen op de Amerikaanse wegen. Als reden vermoeden de onderzoekers de dominantie van pick-ups, cross-overs en SUV’s in het Amerikaanse wagenpark.