Steeds meer claims voor Britse opstal- en inboedelpolissen afgewezen; bij sommige verzekeraars zelfs twee derde 

Volgens cijfers van de Britse toezichthouder voor de financiële sector – Financial Conduct Authority – werden in 2023 bijna drie op de tien claims op gecombineerde opstal- en inboedelverzekeringen afgewezen. Voor autoverzekeringen was dit slechts één op de honderd claims.De gegevens van de FCA tonen aan dat de situatie is verslechterd. Ten minste de helft van de  verzekeraars wees in 2023 meer claims op de gecombineerde polissen af dan in 2022, en meer verzekerden dienen klachten in. Zes aanbieders wezen zelfs meer dan 45% van de schadeclaims af.

Oorzaken

Sommige verzekeraars noemen ‘externe factoren’ als reden voor de stijging van het aantal afgewezen claims. Extreem weer in 2022 bijvoorbeeld – van stormen tot hittegolven – zette schadeafdelingen onder druk. Volgens Steve Wright, een claims director bij makelaar Russell Scanlan, zijn  “verzekeraars in ieder geval het afgelopen jaar merkbaar langzamer zijn geweest met het afwikkelen van claims”. Hij vermoedt dat Covid een rol had gespeeld, want tijdens de pandemie hebben verzekeraars en hun externe schadepartners hun personeelsbestand ingekrompen en sindsdien is het moeilijk om die functies weer in te vullen of hebben ze geprobeerd om de kosten laag te houden door het personeelsbestand niet uit te breiden.

Dit heeft volgens hem geleid tot een gebrek aan mankracht,   middelen, achterstand en vertragingen. “Bovendien hebben de hoge inflatie  de schaarste aan arbeidskrachten en materialen  de druk verder opgevoerd, waardoor de marges van verzekeraars zijn verkleind en de premies zijn gestegen. Dit kan ertoe hebben geleid dat sommige verzekeraars claims zorgvuldiger onderzoeken.”

Reactie verzekeraars

Een aantal verzekeraars plaats vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de cijfers van de FCA bij het vergelijken van verschillende aanbieders.Veel verzekeraars zeggen dat er verschillen zijn in het registreren en rapporteren van ‘vragen’ van klanten –

Een aantal verzekeraars geeft aan  dat de meest voorkomende reden voor het afwijzen van claims was dat er geen dekking in de polis zat, bijvoorbeeld wanneer de klant geen optionele voorzieningen had gekocht zoals een dekking tegen onopzettelijke schade of een extra verzekering voor persoonlijke bezittingen.