De International Group of Protection and Indemnity Clubs (IG) zal naar verwachting de premies in 2025 met gemiddeld bijna 5% verhogen, vergelijkbaar met de stijging tijdens de verlengingen in 2024, aldus S&P Global Ratings.Na twee jaar van lage schadeactiviteit zijn dit jaar de poolclaims dit jaar weer opgedoken, wat resulteert in een verwachte gemiddelde combined ratio van 100-105% voor de Protection and Indemnity (P&I) sector voor het boekjaar 2025, vergeleken met 95% in de boekjaren 2024 en 2023.
Volgens S&P blijven geopolitieke spanningen en de ‘dark fleet’ – schepen die opereren zonder voldoende verzekeringsdekking – druk uitoefenen op de maritieme sector, maar voegt eraan toe dat de ratings van P&I clubs de afgelopen 12 maanden stabieler waren dan in voorgaande jaren. “De protection and indemnity-sector blijft goed gekapitaliseerd,” aldus Sachin Bhojani, kredietanalist bij S&P Global Ratings. “Over het geheel genomen hebben de kapitaalniveaus zich geleidelijk hersteld, ondersteund door sterke verzekeringstechnische prestaties in de afgelopen twee jaar en robuuste beleggingsopbrengsten.”
S&P zegt te verwachten dat de meeste P&I Clubs bijna break-even zullen draaien in het boekjaar 2025 en wijst op de opleving van het aantal schadeclaims, wat de prestaties van de sector onder druk zet en de vooruitzichten voor 2025 vertroebelt. Schadeclaims blijken kostbaar te zijn, ook al blijft de claimfrequentie onder het gemiddelde van de afgelopen twee boekjaren, aldus S&P, die wees op de schade van de brug in Baltimore,
S&P zegt echter te verwachten dat de gemiddelde premiestijging voor polisverlengingen net onder de 5% zal liggen, lager dan in de afgelopen drie jaar. “We verwachten individuele stijgingen van 3,0-7,5%. De vernieuwingsdiscussies van dit jaar zullen waarschijnlijk uitdagend zijn voor zowel verzekeraars als leden, ook al zal de verwachte gemiddelde algemene stijging in het boekjaar 2025 waarschijnlijk lager zijn dan in voorgaande jaren. Het vooruitzicht van nog een premieverhoging zou kunnen leiden tot verzet van reders, aangezien de meeste P&I Clubs de afgelopen twee jaar verzekeringstechnische winsten rapporteerden en de kosten van de excess-of-loss herverzekering doorberekenen aan de leden,” aldus het ratingbureau.
Het benadrukte de prominente rol van de ‘dark fleet’ donkere vloot: “Ondanks de uitdagende sanctiemaatregelen blijft ruwweg 90% van de wereldwijde vloot verzekerd binnen de IG. Toch vaart een toenemend aantal meestal ouder wordende schepen zonder IG-dekking en vormt dit een uitdaging voor P&I Clubs. Naarmate deze off-the-grid vloot zich uitbreidt, neemt het risico op versnippering in de P&I-markt toe, wat zou kunnen leiden tot zakelijke verliezen voor de clubs. Bovendien blijft het onzeker wie verantwoordelijk is voor het dekken van de kosten van aanvaringen tussen schepen van de dark fleet en schepen die verzekerd zijn door de IG.”
S&P wees ook op de toenemende geopolitieke spanningen in de afgelopen 18 maanden, die de kaders van P&I Clubs op de proef hebben gesteld. “In januari 2024 zorgden Houthi-aanvallen op zeeschepen ervoor dat herverzekeraars de dekking voor P&I-claims met betrekking tot oorlogsrisico’s in de Rode Zee opzegden. In reactie daarop pasten P&I Clubs hun polissen aan en adviseerden ze hun leden om alternatieve routes te nemen. Aangezien het incident efficiënt werd beheerd en de meeste schepen hebben gekozen voor een omweg via Kaap de Goede Hoop, verwachten we geen aanzienlijke financiële schades als gevolg van de verstoringen,” aldus S&P.