Slachtofferhulp Nederland ziet grote toename hulpvragen na seksueel geweld

Slachtofferhulp Nederland heeft dit jaar ruim 10.000 slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld geholpen, dat is zo’n 25% meer dan een jaar eerder. In de The Voice-periode hebben we zelfs 56% meer slachtoffers geholpen dan in dezelfde periode in 2021.

Er waren het afgelopen jaar meerdere onthullingen over grensoverschrijdend gedrag, de meeste aandacht ging naar het grensoverschrijdende gedrag rondom het tv-programma The Voice of Holland. Daarin vertelden vrouwen over aanranding, verkrachting en een onveilige sfeer achter de schermen bij de talentenjacht.

De media-aandacht leidde tot een piek in het aantal meldingen van seksueel geweld. Ook de politie heeft in die periode meer meldingen ontvangen over seksueel grensoverschrijdend gedrag.  Daardoor hebben ook de juristen van Slachtofferhulp Nederland meer werk verzet. In totaal hebben zij dit jaar bijna 20% meer slachtoffers ondersteund dan vorig jaar.

Jiska Dijk, psychosociaal adviseur van Slachtofferhulp Nederland: “Door de media-aandacht zijn er grofweg twee groepen slachtoffers die zich nu vaker bij ons hebben gemeld. Slachtoffers die in verleden te maken hadden met seksueel geweld en die daar nu (opnieuw) hulp bij zoeken. En een groep die zich door de aandacht voor het eerst realiseert dat ook zij slachtoffer zijn, nu of in het verleden. De grens om je te melden is verlaagd.”

Bemiddeling tussen daders en slachtoffers

Perspectief Herstelbemiddeling bemiddelt tussen daders en slachtoffers van onder andere seksueel geweld. Deze zusterorganisatie van Slachtofferhulp Nederland ziet in het afgelopen jaar het aantal aanmeldingen na seksueel geweld ook toenemen.  Zo’n 30% van alle zaken waarin medewerkers bemiddelen zijn gerelateerd aan seksuele misdrijven en dat is flink meer dan in voorgaande jaren. In heel 2021 ging het om 232 zaken en dit jaar ging het tot en met november al om 344 zedenzaken. Bemiddelaars leggen het eerste contact met beide partijen en in veel gevallen leidt dat tot een gesprek tussen dader en slachtoffer of een briefwisseling. Veel mensen hebben baat hierbij in hun herstel.

Jiska Dijk, psychosociaal adviseur van Slachtofferhulp Nederland: “Daders en slachtoffers zijn in de meeste gevallen bekenden van elkaar, het kan bijvoorbeeld gaan om familie, vrienden, een docent of een collega. We zien dat slachtoffers én daders weer stappen kunnen zetten na bemiddeling. Bemiddeling kan zorgen voor duidelijkheid, opluchting, minder angst en minder boosheid.”

Campagne Victim blaming

Op slachtoffers reageren omstanders nog te vaak met victim blaming: het slachtoffer (impliciet) de schuld geven van wat er is gebeurd. ‘Waarom heb je je niet verzet?’ of ‘Ik zou daar nooit ’s nachts alleen lopen’. Slachtoffers krijgen regelmatig met dit soort reacties te maken. Meningen en adviezen die goed bedoeld zijn, kunnen pijnlijk en kwetsend zijn voor een slachtoffer. Zo wordt het slachtoffer dubbel geraakt. Passend reageren op iemand die iets vervelends heeft meegemaakt is niet altijd makkelijk. Daarom heeft Slachtofferhulp Nederland afgelopen jaar de campagne gevoerd ‘Oordeel uit, aandacht aan’.

Campagne Slachtofferhulp behoort tot de beste van 2022

De campagne van Slachtofferhulp Nederland behoort tot de beste campagnes van 2022. De redactie van Adformatie, een Nederlands vakblad en website over reclame, marketing, communicatie, zette de beste 22 campagnes van 2022 op een rij. Volgens het vakblad de ‘enige, geheel subjectieve, lijst die er écht toe doet’.

Adformatie schrijft over de campagne van Slachtofferhulp: Nogal in your face, deze campagne van Slachtofferhulp Nederland en bureau N=5. Met ‘Ondraaglijke sieraden’ geeft de organisatie een serieuze boodschap af aan slachtoffers van ‘shame sexting’: draag de schaamte niet met je mee en vraag om hulp. Binnen no time dragen ze namen als ‘Hoer van de stad’, ‘Gore slet’ of ‘Vies meisje’ met zich mee; beledigende termen die ze naar hun hoofd geslingerd krijgen als gevolg van online seksuele intimidatie. Deze ‘namen’ komen terug op kettingen die centraal staan in de campagne. 

Het onderwerp ‘shame sexting’ en onze campagne laat zien dat shaming niet is wie je bent. De campagne heeft veel aandacht gekregen van landelijke media zoals het NOS Journaal, Algemeen Dagblad bv., De Telegraaf, NPO Radio 1, en talloze andere radiozenders. Het leidde tot ongekend veel verkeer naar onze webpagina over shame sexting. 

Het blijft enorm belangrijk dat dit onderwerp besproken wordt, vooral onder jongeren, zodat zij de weg naar hulp weten te vinden.

Kijk voor meer informatie op de site https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/seksueel-misbruik-geweld/sexting/