Het repareren van schades veroorzaakt door marters wordt steeds duurder. Dat blijkt uit actuele cijfers van het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV. Er zou volgens de verzekeraarsorganisatie echter veel schade voorkomen kunnen worden.
Marterbeten veroorzaakten vorig jaar voor 104 miljoen euro schade aan volledig verzekerde auto’s. Dit blijkt uit een actuele GDV-evaluatie. “Het aantal marterbeten is slechts licht gestegen, maar individuele claims worden steeds duurder: in 2022 betaalden verzekeraars gemiddeld bijna 500 euro voor elke marterbeet, zo’n tien procent meer dan in 2021”, zegt GDV plaatsvervangend algemeen directeur Anja Käfer-Rohrbach .
Vooral auto’s die vaak op verschillende locaties of in het territorium van verschillende marters geparkeerd staan, lopen gevaar. De reden: Martens kruipen graag in de warme motorruimte van auto’s en markeren daar hun territorium met een afscheiding. Als een auto op verschillende plekken geparkeerd staat, worden de overeenkomstig gemarkeerde kabels vaak volledig door andere marters gebeten.
“Als een gebeten kabel te laat wordt opgemerkt, kan dit gevaarlijke storingen in de voertuigtechnologie veroorzaken”, zegt Käfer-Rohrbach. Vooral bij elektrische auto’s zijn marterbeten ernstig, omdat bij een defect aan de hoogspanningskabel vaak de hele kabelset vervangen moet worden.