Schade door glasbreuk kostte Duitse autoverzekeraars in 2024 twee miljard euro

Het vervangen of repareren van ruiten wordt steeds duurder. Vorig jaar hebben Duitse autoverzekeraars hiervoor een recordbedrag betaald. Een van de redenen hiervoor is dat de prijzen voor reserveonderdelen al jaren stijgen.

Kapotte voorruiten, zijruiten en achterlichten leiden tot steeds hogere kosten. “Vorig jaar hebben de Duitse autoverzekeraars ongeveer 2,2 miljoen schadegevallen door glasbreuk aan auto’s met een cascoverzekering afgehandeld en daarvoor het recordbedrag van bijna 2 miljard euro betaald”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de GDV. Het vervangen of repareren van ruiten wordt steeds duurder. “In 2024 kostte een glasbreukschade gemiddeld 900 euro, zeven procent meer dan het jaar ervoor”, zegt Asmussen.

 Kostenverhogende factoren: prijzen van reserveonderdelen, werkplaatslonen, techniek

Verzekeraars zien met name drie redenen voor de prijsstijging: ten eerste verhogen autofabrikanten al jaren hun prijzen voor reserveonderdelen. Voorruiten kosten vandaag de dag meer dan 50% meer dan tien jaar geleden, achterlichten bijna 90%. Ten tweede stijgen de uurtarieven van garages, alleen al vorig jaar met ongeveer acht procent. En ten derde maakt de technische vooruitgang het werk ingewikkelder: “Een assistentiesysteem maakt zelfs het vervangen van een eenvoudige voorruit duurder, omdat sensoren en camerasystemen opnieuw moeten worden gekalibreerd”, aldus Asmussen.

Stijgende schadekosten leiden tot aanpassingen

Aangezien deze hogere reparatiekosten niet alleen van invloed zijn op gebroken ruiten, maar op bijna alle schade in de autoverzekering, hebben autoverzekeraars de afgelopen twee jaar in totaal ongeveer 5 miljard euro verlies geleden. Veel autoverzekeraars hebben daarop hun premies aangepast. Voor 2025 verwacht de GDV dat de branche weer winstgevend wordt, maar gaat ervan uit dat de prijsdruk hoog zal blijven.