De dekking voor verduistering van lading wordt steeds beperkter naarmate de verliezen toenemen, waarschuwt Rutger van der Hoeven, business development manager bij Filhet-Allard Maritime . Hij dringt er bij makelaars op aan om klanten te helpen het risico beter te begrijpen, zodat zij een zo breed mogelijke verzekeringsdekking kunnen afsluiten. Zo valt te lezen in een verslag van Commercial Risk over het recente congres van Brokerslink
Verduistering van lading is het frauduleuze, illegale of ongeoorloofde gebruik van lading, vaak door iemand die met de zorg daarvoor is belast. Het wordt vaak Cover for cargo misappropriation (mysterieus verlies van lading) genoemd, omdat het moeilijk te bewijzen is en gevolgen kan hebben voor de hele toeleveringsketen. Verduistering kan gepaard gaan met diefstal of fysieke verwijdering van goederen, maar is vaker documentfraude. Daders van documentfraude kunnen warrants of een bewaarbewijs voor een lading aan meerdere partijen uitgeven, opzettelijk vervalsen waar goederen worden bewaard of opzettelijk een contract niet ondertekenen.
Verduistering van lading is een wereldwijd probleem, maar komt vaker voor in opkomende markten of waar er afgelegen magazijnen zijn die een gemakkelijker doelwit vormen. “In zeer algemene termen zien we dat er een iets verhoogd risico op verduistering bestaat in Afrika en Azië. Maar de realiteit is dat het verhoogde risico zich voordoet in magazijnen op afgelegen locaties”, aldus Van der Hoeven.
Hij vertelde de afgevaardigden op de recente jaarlijkse conferentie van Brokerslink dat, gezien de toegenomen frequentie van verduisteringsgevallen, het marktstandaard is geworden om een of andere vorm van uitsluiting van verduistering toe te voegen aan maritieme vrachtpolissen.“Het risico is reëel en de bedragen zijn hoog. De realiteit is dus dat de verzekeringsmarkt restrictiever is dan ooit wat betreft dekking. We zien ook dat er sublimieten, hogere eigen risico’s en strenge risicomaatregelen moeten worden genomen voordat dekking wordt verleend”, aldus Van der Hoeven.
Praat met klanten
“Het is dus uiterst belangrijk om met klanten te bespreken hoe het risico kan worden beperkt om schades te voorkomen en de dekking van verzekeraars te maximaliseren… Wij zijn van mening dat verduistering een slechte reputatie heeft, maar het is een reëel risico. Het is zeker geen situatie of probleem waarvoor één oplossing voor iedereen geldt. Door onze klanten te helpen hun risicoprofiel grondig te analyseren en dit met verzekeraars te delen, kunnen we de standaardmarktpraktijken verbeteren en betere resultaten voor onze klanten behalen”, voegde hij eraan toe.
Dit werk moet ook inhouden dat ervoor wordt gezorgd dat alles wat onder een verzekeringspolis vereist is, wordt geïmplementeerd. Van der Hoeven zei dat Filhet-Allard Maritime “heel veel” gevallen heeft gezien waarin de activiteiten van klanten niet voldoen aan de risicomaatregelen die vereist zijn volgens de afgesloten maritieme vrachtpolis. “Dit betekent technisch gezien dat de dekking voor verduistering volledig wordt uitgesloten. Het is dus uiterst belangrijk om dit te controleren.”
Aanbevelingen
Van der Hoeven deed een aantal belangrijke aanbevelingen die makelaars en klanten kunnen volgen om het risico op verduistering te beperken.“Zorg ervoor dat uw klant gebruikmaakt van betrouwbare opslagplaatsen. Controleer de financiële situatie van de opslagplaatsen. Dit is echt belangrijk. In bijna alle gevallen waarin de opslagbeheerder de lading heeft verduisterd, met name in meer afgelegen opslagplaatsen, verkeerde de opslagplaats al in financiële moeilijkheden.”
Het is volgens hem ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de juiste documentatie aanwezig is en dat er regelmatig controles worden uitgevoerd. “Dit moet een regelmatige onafhankelijke inspectie zijn door iemand die door de klanten wordt aangesteld. Vertrouw niet op het rapport van het magazijn, want dat kan heel goed afkomstig zijn van de partij die uw lading verduistert”, aldus Van der Hoeven.
En het is van cruciaal belang om verzekeraars op de hoogte te houden als verzekerden van opslaglocatie veranderen. “Vaak zijn niet-genoemde locaties uitgesloten van een zeevrachtverzekering. Zelfs als uw klant de mogelijkheid heeft om genoemde locaties op te geven, is de dekking over het algemeen beperkt. Bovendien beschikt de verzekeringsmaatschappij doorgaans over waardevolle riskmanagementgegevens in haar administratie, dus overleg met hen voordat u beslissingen neemt.”.
Bron Commecial Risk











