Ruim driekwart automobilisten prefereert duurzaam herstel bij schade

Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat 78% van de autobezitters bij schade (waarschijnlijk) kiest voor duurzaam herstel in plaats van vervanging. Ook bij respondenten die zeggen ‘weinig tot niets’ aan duurzaamheid te doen, kiest 45% toch voor de duurzame optie.

 Het Verbond heeft dit najaar onderzoek laten doen onder 1.500 consumenten die in het bezit zijn van een auto of zelfstandig wonen. “Wij willen graag weten hoe consumenten tegen duurzaam schadeherstel aankijken. Maar ook hoe dit kan worden bevorderd”, aldus Floske Weehuizen, beleidsadviseur Mobiliteit.De resultaten stemmen haar hoopvol. “Van alle ondervraagden die ervaring hebben opgedaan met duurzaam schadeherstel was driekwart tevreden. Slechts zeven procent was niet tevreden met de geboden dienstverlening.”

Voorlopers en ontkenners

In het onderzoek is een indeling gemaakt op basis van de houding die consumenten hebben over duurzaamheid. Zo kiezen de voorlopers er bewust voor om duurzaam te leven, terwijl de klimaatontkenners duurzaamheid juist onzin vinden. Daar tussenin zitten de gemakzoekers (‘ik recycle af en toe, maar het is niet mijn hoogste prioriteit’), de consumenten die passief (‘ik doe heel weinig, want het maakt toch niet uit’) en degenen die bewust & actief zijn (‘waar mogelijk probeer ik duurzame keuzes te maken’).

Jonge mensen vaker voorloper

Uit het onderzoek blijkt dat jonge mensen vaker voorloper zijn dan oudere mensen. “Wat dat betreft is er nog genoeg werk aan de winkel”, benadrukt onderzoekster Rinda Vreven-Claassen van het Data Analytics Centre van het Verbond. “Ruim zeven op de tien ondervraagde consumenten heeft namelijk nog nooit van duurzaam schadeherstel gehoord. En ‘slechts’ 22% kan goed uitleggen wat het is. Bovendien zijn de mensen die konden kiezen voor duurzaam herstel even vaak tevreden met het resultaat als mensen die geen keuze krijgen.”

 Manifest Duurzaam Schadeherstel

Het onderzoek bevestigt dat verzekeraars – in samenwerking met het NIVRE en Schoonmakend Nederland – op de goede weg zijn, vindt ook beleidsadviseur Nico Tijsterman. Hij is namens het Verbond betrokken bij de verdere uitwerking van het Manifest Duurzaam Schadeherstel en vooral blij met de uitkomst dat de meerderheid voor duurzaam herstel had gekozen als die mogelijkheid er was. “Dat is namelijk precies waar we nu druk mee bezig zijn. Vanaf januari gaan er achttien pilotprojecten van start en dit onderzoek geeft inzicht hoe we die pilots verder kunnen aanscherpen.”