De sector wordt geconfronteerd met een toename van crisisgerelateerde claims in heel Azië-Pacific, met name in gevallen van ontvoering voor losgeld, politieke evacuaties en bedreigingen van bedrijfsmiddelen, zo komt naar voren uit het laatste Crisis Management Annual Review van Willis, een onderdeel van WTW.
Will Miller, Head of Crisis Management, APAC bij Willis, merkt op dat hoewel de gerapporteerde incidenten in de regio gematigd stegen – van 6% in 2023 tot 9% in 2024 – het risicolandschap complex en onvoorspelbaar blijft. In 2024 betrof 21% van alle incidenten die werden gemeld bij Willis’ risico-adviseur Alert:24 noodrepatriëringen vanwege politieke onrust, terwijl nog eens 21% ontvoeringen voor losgeld waren.”
De APAC-regio noteerde het op twee na hoogste aantal ontvoeringen wereldwijd en overtrof daarmee het Midden-Oosten en Noord-Afrika in het laatste kwartaal van het jaar. Hoewel de meeste slachtoffers lokale onderdanen zijn, zijn buitenlanders ook steeds vaker het doelwit, met name in Thailand. Politieke instabiliteit blijft een belangrijke oorzaak van veiligheidsrisico’s, met gevolgen voor bedrijven en hun verzekeringsdekking. Het afgelopen jaar was er een toename van het aantal massaslachtoffers in China en Australië, vaak gepleegd door eenzame aanvallers met persoonlijke grieven.
Economische stressfactoren, zoals hoge jeugdwerkloosheid, schulden en een neergang van de onroerend goedmarkt, worden verondersteld deze incidenten aan te wakkeren.Het afgelopen jaar was er een toename van het aantal aanvallen met massaslachtoffers in China en Australië, vaak gepleegd door eenzame aanvallers met persoonlijke grieven. Deze incidenten worden vermoedelijk aangewakkerd door economische stressfactoren, zoals hoge jeugdwerkloosheid, schulden en een neergang in de onroerendgoedsector.
Deze trends baren verzekeraars die dekking bieden voor bedrijfsbeveiliging, zakenreizen en de veiligheid van werknemers zorgen. Maritieme risico’s blijven ook een belangrijk onderwerp voor verzekeraars. APAC was de belangrijkste wereldwijde hotspot voor piraterij en maritieme criminaliteit in 2024, met 74 gerapporteerde incidenten.
De Straat van Malakka en Singapore zagen een toename van het aantal aanvallen in het laatste kwartaal van het jaar, tegenover een afname van piraterij in gebieden zoals Indonesië en Bangladesh.