Jongeren onderschatten financiële risico’s van het rijden op een opgevoerde e-bike. Ongeveer vier op de tien jongeren weet niet dat zij niet verzekerd zijn als zij een ongeluk krijgen met een opgevoerde e-bike. Geconfronteerd met deze informatie, geeft meer dan drie kwart van hen aan dat zij hierdoor hun fiets (misschien) niet zouden laten opvoeren. Jongeren denken vooral dat de aanstichter van het ongeluk aansprakelijk gehouden wordt voor de schade. De helft van hen wist niet dat ze zelf (deels) aansprakelijk zijn als ze een ongeluk krijgen met een opgevoerde ebike. Dit is één van de conclusies die getrokken kunnen worden uit een onderzoek an Ipsos I&O in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het onderzoek vormt onderdeel van de campagne ‘t Kan hard gaan’, die gericht is op het vergroten van de bewustwording over de gevaren van het opvoeren van e-bikes en fatbikes.
Uit het onderzoek blijkt verder dat vier op de tien jongeren (39%) hun e-bikes van hun ouders/verzorgers cadeau hebben gekregen. Een klein deel daarvan is opgevoerd, meestal is dat al gedaan voordat de fiets wordt gekocht. De meeste jongeren met een opgevoerde e-bike geven aan dat hun ouders hiervan op de hoogte zijn. Ruim een derde (35%) van de e-bikes zijn nieuw gekocht in de winkel en 16% tweedehands gekocht via marktplaats of internet.
Eén op de tien opgevoerd
Eén van de tien jongeren geeft aan op een opgevoerde e-bikte te rijden, waarbij 52% inmiddels harder kan rijden dan 30 km/uur. Bijna vier van de vijf ouders weet dat, een kleine 10% weet dat niet
Ouders/verzorgers van jongeren met een e-bike zijn over het algemeen goed op de hoogte van de financiële risico’s van opgevoerde e-bikes. Het merendeel (79%) weet dat hun kind niet verzekerd is als er een ongeluk plaatsvindt met een opgevoerde e-bike en zij vinden dit ook terecht (80%). Zij denken maar zelden (9%) dat hun kind aansprakelijk gehouden kan worden voor het ongeluk en denken vooral dat zij zelf (65%) voor de kosten moeten opdraaien.
Jongeren schatten de kans op negatieve gevolgen bij een ongeluk laag in. Bijna zeven van de tien schat de kans gering dat ze niet verzekerd zijn voor bijv. medische kosten , terwijl 13% de kans hoog inschat. Bij de kans op een boete zijn die percentages resp 63% en 17% , voor het verkrijgen van een strafblad 84% en 4% en de kans dat de e-bike in beslag wordt genomen 75% resp 11%.
Jongeren onderschatten financiële risico’s
Een derde van de jongeren met een e-bike (34%) weet niet of zij meestal niet verzekerd zijn als zij een ongeluk krijgen met een opgevoerde e-bike. Geconfronteerd met deze informatie, geeft driekwart van hen (75%) aan dat zij hiervoor hun fiets (misschien) niet zouden laten opvoeren. Jongeren denken vooral dat de aanstichter van het ongeluk (40%) aansprakelijk gehouden wordt voor de schade. De helft van hen (53%) wist niet dat ze zelf (deels) aansprakelijk zijn als ze een ongeluk krijgen met een opgevoerde e-bike.
Lees HIER het volledige rapport van Ipsos I&O