Prijzen van reserveonderdelen stijgen met zes procent; reparatiekosten drukken op resultaten Duitse autoverzekeraars

 

De prijzen van auto-reserveonderdelen stijgen in Duitsland al jaren aanzienlijk sneller dan de algemene inflatie. Deze trend heeft zich de afgelopen maanden voortgezet.Auto-onderdelen zoals koplampen, bumpers en voorruiten zijn opnieuw duurder geworden. Dat blijkt uit een analyse van de huidige prijzen van reserveonderdelen door de GDV.

“Tussen augustus 2024 en augustus 2025 zijn de prijzen gemiddeld met bijna zes procent gestegen, voor afzonderlijke onderdelen zoals voordeuren en motorkappen zelfs met ongeveer acht procent”, zegt Jörg Asmussen, algemeen directeur van de GDV.

Kofferbakdeksels zijn vandaag de dag twee keer zo duur als tien jaar geleden

De huidige ontwikkeling zet een trend voort die al jaren aanhoudt. Sinds 2015 zijn de prijzen van reserveonderdelen met meer dan 80% gestegen. “De kosten voor reserveonderdelen voor personenauto’s stijgen snel en zijn grotendeels onafhankelijk van de algemene prijsontwikkeling. Terwijl de consumentenprijsindex sinds 2015 met ongeveer 30% is gestegen, hebben autofabrikanten hun prijzen voor reserveonderdelen gemiddeld met meer dan 80% verhoogd”, aldus Asmussen. Kofferbakdeksels en achterste zijwanden zijn vandaag de dag ongeveer twee keer zo duur als tien jaar geleden.

Monopoliepositie van autofabrikanten bij zichtbare reserveonderdelen

Een belangrijke oorzaak van de aanhoudende prijsstijgingen is de zogenaamde ontwerpbescherming. Deze beschermt niet alleen het ontwerp van de auto zelf, maar ook zichtbare reserveonderdelen zoals buitenspiegels, spatborden of deuren vallen hieronder, waardoor autofabrikanten een monopolieachtige marktpositie krijgen. “Automobilisten en garages zijn gedwongen veel van deze reserveonderdelen rechtstreeks bij de autofabrikant te kopen”, bekritiseert Asmussen. Hoewel een wetswijziging het ontwerpbeschermingsrecht moet hervormen, blijven de bestaande rechten van autofabrikanten tot 2045 gehandhaafd.

Hogere reparatiekosten belasten verzekeraars

Voor verzekeraars leiden de stijgende prijzen van reserveonderdelen tot aanzienlijk hogere reparatiekosten bij ongevallen. “Vorig jaar bedroeg de gemiddelde materiële schade in de autoverzekering van een personenauto ongeveer 4.250 euro, dat is zeven procent meer dan het jaar ervoor”, aldus Asmussen. Naast de duurder wordende reserveonderdelen drijven ook de stijgende uurtarieven van autogarages de reparatiekosten verder op.

Stijgende schadekosten leiden tot aanpassingen

De al jaren stijgende reparatiekosten hebben een merkbaar effect op de economische situatie van de autoverzekeraars. In de afgelopen twee jaar heeft de sector bijna vijf miljard euro aan verzekeringstechnische verliezen geleden. Veel autoverzekeraars hebben daarop hun premies aangepast. Voor 2025 verwacht de GDV dat de sector weer winstgevend wordt, maar gaat ervan uit dat de prijsdruk hoog zal blijven.