Zesennegentig procent van de Amerikaanse bedrijven was het afgelopen jaar het doelwit van ten minste één poging tot fraude. Negentig procent van deze bedrijven werd getroffen door ten minste één succesvolle aanval, volgens een nieuw onderzoek onder senior financiële en treasury leiders. Het onderzoek laat een toename zien in cyberfraude, waaronder hacking, deepfakes, stemvervalsing en zeer geavanceerde phishingschema’s.
.
Drieëntachtig procent van de Amerikaanse bedrijven zag het afgelopen jaar een toename in pogingen tot cyberfraude tegen hun organisatie. Fraudeurs maakten voornamelijk gebruik van sms-berichten (50%), nepwebsites (48%), sociale media (37%), hacken (31%), BEC-fraude (business email compromise) (31%) en deepfakes (11%) om organisaties om de tuin te leiden. CEO en CFO imitaties (44%) was de derde meest voorkomende vorm van fraude.
“Ons onderzoek laat zien dat fraudeurs steeds geraffineerder worden in hun tactieken en dat hun bereik toeneemt. Ze gebruiken nieuwe kanalen om organisaties te infiltreren,” zegt Baptiste Collot, medeoprichter en CEO van Trustpair. “Naarmate het risico op fraude met leveranciersbetalingen toeneemt, groeit ook de noodzaak om bankrekeningvalidaties te automatiseren en in te bedden in je dagelijkse processen. Het is essentieel om de strijd tegen fraude te winnen en ervoor te zorgen dat betalingen naar de juiste partijen worden gestuurd.”
Het onderzoek van Trustpair – Fraud in the Cyber Era: 2024 Fraud Trends and Insights – onthult de grootste frauderisico’s, uitdagingen en kansen voor de onderneming. De belangrijkste bevindingen zijn onder andere:
- Betalingsfraude raakt organisaties hard. Zesendertig procent van de bedrijven gaf aan dat het gemiddelde financiële schadebedrag van succesvolle fraudeaanvallen meer dan 1 miljoen dollar bedroeg. Vijfentwintig procent gaf aan dat de schade meer dan $5 miljoen bedroeg;
- Zakelijke relaties lopen gevaar: Vijfenzeventig procent van de financiële en treasury leiders op C-niveau zegt dat ze geen zaken meer zouden doen met een organisatie die het slachtoffer werd van betalingsfraude en hun betaling kwijtraakte. Financiële en treasury managers slapen over de mogelijke reputatieschade bij klanten (51%), investeerders (50%) en leveranciers en verkopers (45%);
- Bedrijven zitten gevangen in de ‘mij zal het niet overkomen’-mentaliteit: Slechts 5% van de bedrijven zegt dat ze de toenemende geavanceerdheid van fraudeurs en fraudeaanvallen niet kunnen bijhouden. Toch werd 90% van de bedrijven die te maken kregen met pogingen tot betalingsfraude getroffen door ten minste één succesvolle aanval;
De dringende noodzaak om te digitaliseren
Zesentachtig procent van alle bedrijven werd getroffen door succesvolle betalingsfraude. Zevenenzestig procent van de bedrijven verwacht dat de betalingsfraude in 2024 verder zal toenemen – en de meeste zijn daar niet op voorbereid. Slechts 16% van de bedrijven reinigt en controleert regelmatig hun leveranciersdatabase. Slechts 28% verifieert informatie over de bedrijven waarmee ze samenwerken. Deze hiaten zijn verrassend, aangezien oplichters die zich voordoen als betrouwbare bronnen en het creëren van valse leveranciers (47%) en overschrijvingen (53%) de twee meest voorkomende vormen van fraude waren in 2023.
Bedrijven beginnen zich de waarde van automatisering bij fraudebestrijding te realiseren. Vierendertig procent van de bedrijven zegt geautomatiseerde accountvalidatietools te gebruiken om leveranciers te valideren, vergeleken met 17% een jaar geleden. Toch zegt 38% van de bedrijven dat handmatige accountvalidaties een van hun top drie uitdagingen zijn als het gaat om fraudepreventie.
Meer dan de helft van de bedrijven heeft de afgelopen 6-12 maanden actief hun budget voor fraudepreventietechnologie verhoogd, wat een collectieve urgentie aantoont om te investeren in fraudepreventie. Het ergste wat een bedrijf kan doen is achterover leunen en niets doen. Krijg uw gegevens onder controle, digitaliseer uw processen en stel uw team in staat om vol vertrouwen terug te vechten,” voegde Collot toe
.
Highlights:
- 36% van de bedrijven gaf aan dat de gemiddelde financiële schade van succesvolle fraudeaanvallen meer dan $1 miljoen bedroeg. 25% gaf aan dat het schadebedrag meer dan $5 miljoen bedroeg;
- 75% van de financiële en treasury leiders op C-niveau zegt dat ze geen zaken meer doen met een organisatie die het slachtoffer werd van betalingsfraude en hun betaling kwijtraakte. Financiële en treasury managers slapen slecht over mogelijke reputatieschade bij klanten (51%), investeerders (50%) en leveranciers en verkopers (45%).
- Slechts 5% van de bedrijven zegt dat ze de toenemende geavanceerdheid van fraudeurs en fraudeaanvallen niet kunnen bijhouden. Toch werd 90% van de bedrijven die te maken kregen met pogingen tot betalingsfraude getroffen door ten minste één succesvolle aanval;
- 86% van alle bedrijven werd getroffen door succesvolle betalingsfraude. 67% van de bedrijven verwacht dat de betalingsfraude in 2024 verder zal toenemen – en de meeste zijn daar niet op voorbereid. Slechts 16% van de bedrijven schoont en controleert regelmatig hun leveranciersdatabase. Slechts 28% verifieert informatie over de bedrijven waarmee ze samenwerken. Deze hiaten zijn verrassend, aangezien oplichters die zich voordoen als betrouwbare bronnen en het creëren van valse leveranciers (47%) en overschrijvingen (53%) de twee meest voorkomende vormen van fraude waren in 2023;
- Bedrijven beginnen zich de waarde van automatisering bij fraudebestrijding te realiseren. 34% van de bedrijven zegt geautomatiseerde accountvalidatietools te gebruiken om leveranciers te valideren, vergeleken met 17% een jaar geleden. Toch zegt 38% van de bedrijven dat handmatige accountvalidaties een van hun top drie uitdagingen zijn als het gaat om fraudepreventie.